Rozvrh hodín

Navrhujeme projekt | Analyzujeme projekt | Upresňujeme projekt | Programujeme | Vylepšujeme projekt | Záver

Čo budeme robiť

Čo už musíme vedieť Naučíme sa Navrhujeme projekt

Na začiatku školského roku sa vytvárajú rozvrhy. Deti si ich opisujú, ale často sa stáva, že rozvrh sa zmení a treba ho opraviť. Na takúto činnosť môžeme pripraviť aktivitu, v ktorej sa názvy alebo obrázky predmetov ťahajú do jednotlivých políčok tabuľky rozvrhu.

Analyzujeme projekt
  1. Na stránku nakreslíme (alebo načítame z nejakého súboru) tabuľku rozvrhu s názvami dní, číslami jednotlivých hodín, prípadne s nejakým podkladom.
  2. Pripravíme kartičky so všetkými predmetmi, ktoré má naša trieda. Tieto kartičky umiestnime do hornej časti stránky. Aby sme vytvorili rozvrh pre našu triedu budeme potom kartičky ťahať do jednotlivých políčok rozvrhu.
Upresňujeme projekt
  1. Tabuľku s názvami dní môžeme nakresliť priamo v Imagine. Keď stlačíme tlačidlo  v hlavnom paneli, ukáže sa panel kreslenia. Používateľ má tak k dispozícii všetky základné nástroje klasického kresliaceho editora a môže kresliť na stránku. 
  2. Každá kartička s názvom predmetu (alebo obrázkom, ktorý charakterizuje tento predmet) bude korytnačka s príslušným tvarom.

  3. Kartička sa musí dať:
Programujeme
  1. Ak sme obrázok kreslili priamo v Imagine, skontrolujme si, či sa naše projekty zapisujú aj s pozadím stránok: v menu Súbor vyberme Uložiť projekt ako... a v dialógu stlačme tlačidlo Nastavenia. Mali by sme vidieť zaškrtnutú položku Ulož stránky aj s pozadím
    Ak sme obrázok kreslili v inom editore, zapíšme si ho niekam na disk. Do pozadia ho načítajme tak, že v pravoklikovom menu stránky vyberme Pozadie zo súboru... a nádime náš súbor s tabuľkou rozvrhu.
  1. Korytnačku s nejakým tvarom vieme nakresliť napr. v LogoMotion (alebo tak ako v minulej aktivite môžeme obrázok pripraviť ako súbor a potom ho korytnačke priradiť ako jej tvar).

  2. Ak chceme obrázok kresliť priamo v LogoMotion, pripravme si najprv taký obrázok, aby sme vedeli, akú veľkú kartičku máme vytvoriť:
                      
    Tento tvar chceme zrejme upravovať, t.j. dokresliť ho, aby vyjadroval nejaký predmet – v pravoklikovom menu korytnačky pozor, musíme kliknúť blízko čiary tohto obdĺžnika, lebo inde je obrázok priesvitný! – vyberme Zmeň k1, kliknime do jej nového tvaru. Otvorí sa LogoMotion, v ktorom napíšme alebo aj nakreslime niečo na kartičku, nech je to napr. kartička pre matematiku. Nakoniec si ešte všimnime Základný bod tohto obrázku – v jednoduchých obrázkoch je väčšinou dobre, ak je základný bod v strede obrázka. LogoMotion ukončime tlačidlom v jeho pravom hornom rohu.


    Kopírovaním korytnačky a potom úpravou jej tvaru na kartičku, ktorá bude v rozvrhu zastupovať slovenský jazyk, hudobnú výchovu, či informatiku môžeme vytvoriť kartičky všetkých predmetov, ktoré potrebujeme. Vytvorme tieto kartičky a jednotlivé obrázky predmetov zapíšme v LogoMotion aj ako samostatné súbory (v hlavnom menu LogoMotion vyberme Súbor položku Uložiť ako... a zapíšme meno súboru), aby sme ich potom mohli využiť pri vylepšovaní tohto projektu alebo hocikedy inokedy, keď ich budeme potrebovať.

    Takto nakopírované korytnačky sa dajú ťahať po stránke.
    Ak potrebujeme vytvoriť niekoľko rovnakých predmetov, vieme ich tiež vytvárať kopírovaním pomocou schránky.
    Ak potrebujeme niektorú kartičku s predmetom zrušiť v jej pravoklikovom menu vyberme Zruš.

Vylepšujeme projekt

Projekt vylepšíme tak, že vytváranie kópií kartičky každého predmetu sa bude robiť automaticky, napr. pri stlačení ľavého tlačidla na tejto kartičke. Uvedomme si však, že kartičku s pôvodnými vlastnosťami môžeme ešte potrebovať – pri vytváraní kartičiek tohto predmetu na ďalšie dni.

Vojdime do pravoklikového menu niektorej korytnačky, vyberme Zmeň k1, prejdime do záložky Udalosti, stlačme Pridaj a vyberme udalosťpriĽavomDolu, do ktorej zapíšme:
klonuj mojeMeno [] navrch nechUdalosť "priĽavomHore [zrušUdalosť "priĽavomDolu zrušUdalosť "priĽavomHore]

Vysvetlime si jednotlivé príkazy: Dialóg Zmeň k1 ukončime tlačidlom OK a vyskúšajme klikať na korytnačku v hornej časti, ťahať korytnačku a umiestňovať do tabuľky rozvrhu.

Záver

Pri vylepšovaní tejto aktivity sme použili "fintu" so vznikom a rušením udalostí. Zapamätajme si ju, určite sa nám hodí aj pri iných aktivitách, v ktorých bude potrebné vytvárať nové korytnačky s rovnakými vlastnosťami a tvarmi ako niektoré z tých, ktoré už existujú.



© Monika Tomcsányiová