|
Typy súborov
Vytváranie projektov
Dobré programátorské zvyky
Dôležité klávesy
Prostredie Delphi
Nastavte si prostredie
Delphi programy obsahujú 3 hlavné súbory s príponami
.dpr
.pas .dfm
Project1.dpr - delphi projekt
(textový súbor = hlavný pascalovský progr.) - zatiaľ je pre nás nezaujímavý
Project1.res - obsahuje
len ikonu výsledného projektu
Project1.dof - nastavenia
kompilátora (textový súbor = možno si ho pozrieť v nejakom editore)
Project1.dsk - rozloženie
okien a súborov počas práce Delphi (textový súbor) - ak celý projekt niekam
prenášate,
tento súbor radšej zrušte
Project1.exe - spustiteľný
program
Unit1.pas
- programový popis formuláru, čo a ako má formulár robiť = podobá sa na
klasický pascalovský
program
Unit1.dfm
- vnútorná definícia delphi formuláru = aké a kde sú komponenty vo formulári
(napr. Image1 a Button1)
Unit1.dcu
- preložený Unit1.pas (v starom pascale .tpu)
Poznámky
- každý Form (.dfm) MUSÍ mať Unit
(.pas)
- môžete mať Units bez Form (len kód)
Súbor .dfm má špeciálny pseudokódovaný tvar.
Ak ho už chcete vidieť, odporúčame na to použiť
niektorý špeciálny program alebo použiť skratku Alt F12
- pozrite
si ako vyzerá
Vo všeobecnosti NEEDITUJTE súbor .dfm (ako
text), iba vkladajte objekty do formuláru a Delphi vytvára súbor .dfm
za Vás. Ak preedituejete súbor .dfm nesprávne, môžete si vytvoriť
zbytočné problémy.
Zapamätajte si: Premenujte všetko hneď na začiatku práce s novým projektom!
Použite samostatný adresár (Folder) pre každý projekt
Vždy keď začínate vyvíjať novú aplikáciu
-- File --> New Application hneď si ju radšej zapíšte
do novovytvoreného adresára
Premenujte si všetky komponenty keď ich prvýkrát použijete
napr. Button1
StartBtn alebo BStart
ListBox1 CustList alebo LBCust
1) Prvé písmená z mien premenných, procedúr a iných
názvov píšte veľkými písmenami
napr. PocetSlov
: integer;
2) Pri programovaní zarovnávajte begin a end, časť medzi týmito príkazmi odsadzujte o 2 medzery:
for x:=1 to 22 do begin
if y>32 then ....
end;
----------------
if ... then begin
...
end
else if ... then begin ... end;
F1
= Help
F12
= Toggle Form / Unit
Alt
F12 = Toggle Form/.dfm
F9
= spustiť program
Shift F2
v okne prostredia Delphi = reset (zastaviť) programu -- aj taký, ktorý
sa nám zacyklil, neskončil...
Debugovanie programu -- trasovanie pri hľadaní chýb
F7
= jednoduché krokovanie (kroky aj do vnútra procedúr)
F8
= krokovanie (kroky vynechaním vnútra procedúr)
Delphi si pri štarte pamätá, čo sa robilo naposledy a preto, ak je pri štarte nejaký program otvorený, tak v menu File --> New Application.
Pozrime sa na jednotlivé časti prostredia a uvedomme si ich názvy -- ďalej ich budeme používať, tak aby sme sa nemýlili
Ak nevidíte Objektový inšpektor stlačte F11
Dve okná: editovacie okno unitu a okno formuláru sa často prekrývajú
(kláves F12 ich navzájom vymieňa)
Delphi nám ponúklo "novú aplikáciu", ale v skutočnosti je to už predpripravený program, ktorý môžeme spustiť.
! Spustite ho (napr. klávesom F9 alebo zeleným tlačidlom v ľavej časti hlavného okna), objaví sa len prázdne okno – tento program zatiaľ nič iné nevie – môžeme ho len zastaviť (napr. Alt-F4)Pred samotným spustením musíme program uložiť na disk, nalepšie z menu File --> Save Project As... Nezabudnite, že je dobre každý projekt uložiť na disk do nového podadresáru (napr. E:\Projekty\Prog01\)
! Správne nastavenie prostredia je nevyhnutné pre ďalšiu prácu, samotné Delphi poskytujú kontrolovanie správnosti nášho programu, takže to čo najviac využime.Tools --> Environment Options... --> Preferences Tools --> Editor Options... --> General
Tools --> Editor Properties --> Key Mappings
Project --> Options... --> Compiler