Operátory (podľa priority): |
!,
++, -- |
logická negácia, inkrementácia, dekrementácia |
*,
/, % |
násobenie, delenie, zvyšok po delení |
+,
- |
súčet, rozdiel |
<,
<=, >=, > |
porovnanie |
==,
!= |
rovná sa, je rôzne |
&& |
logické AND |
|| |
logické OR |
|
Typy: |
void |
nič |
bool |
logická hodnota
true alebo
false |
char |
jeden znak, napríklad:
'A',
'0',
' ' |
int |
celé číslo, napríklad: -1,
0, 1/2, 100 |
double |
desatinné číslo, napríklad: 1.5,
1/2.0, Math.PI |
string |
textový reťazec, napríklad:
"Ahoj!",
"E:\\Users" |
|
Konverzia typov: |
Convert.ToString(hodnota); |
zmení
hodnotu na text |
Convert.ToInt32(text); |
zmení
text na celé číslo |
Convert.ToDouble(text); |
zmení
text na desatinné číslo |
Convert.ToChar(kód); |
zmení
kód na znak |
|
Cyklus
while: |
while (test)
{
príkazy;
} |
kým je splnený
test, opakovane vykonáva
príkazy |
|
Cyklus
for: |
for (inicializácia; test; zmena)
{
príkazy;
} |
vykoná inicializáciu,
a potom, kým je splnený test, opakovane vykonáva:
príkazy
a po nich uskutoční
zmenu (napr. i++) |
|
Podmienený príkaz
if: |
if
(test)
{
príkazy1;
}
else
{
príkazy2;
} |
ak je splnený
test vykoná príkaz1
inak vykoná príkaz2 |
|
Metódy: |
typ meno(typ1
param1, typ2 param2, ...)
{
príkazy;
} |
na mieste, kde sa píše
typ výsledku, môže byť:
void ... vedy sa jedná o metódu bez návratovej hodnoty
bool, int, double,
string ... vtedy metóda dáva výslednú hodnotu
|
return
výraz; |
ukončí vykonávanie metódy, výsledkom bude hodnotu
výrazu |
|
Polia: |
typ[] pole = {hodnota1,
hodnota2, ...}; |
vytvorí inicializované pole |
typ[] pole =
new typ[n]; |
vytvorí jednorozmerné pole s prvkami pole[0]
až pole[n - 1] |
pole.Length |
počet prvkov poľa |
typ[,] tabuľka =
new typ[r, s]; |
vytvorí dvojrozmerné pole s prvkami tabuľka[0,
0] až tabuľka[r - 1, s - 1] |
|
Textové reťazce: |
text[i] |
jeden znak - je typu
char |
text.Length |
dĺžka reťazca |
textBox1.AppendText(text);
textBox1.AppendText(Environment.NewLine); |
vypíše text do textového políčka
pridá nový riadok do textového políčka |
|
Objekty: |
class trieda
{
public premenné
public trieda(...)
public metódy
} |
definícia objektovej triedy obsahuje:
... zoznam premenných
... konštruktor
... ďalšie metódy
|
trieda objekt =
new trieda(...)
objekt.premenná = ...
objekt.metóda(...)
objekt = null; |
vytvorí nový objekt a zapamätanie si referencie naň
nastavenie premennej
zavolanie metódy
zruší (odstráni, vynuluje) referenciu na objekt |
trieda[] pole = {new
trieda(...), new trieda(...),
...}; |
vytvorí inicializované pole objektov |
trieda[] pole =
new trieda[n];
pole[i] = new trieda(...); |
vytvorí pole pre
n objektov (objekty ešte neexistujú)
vytvorí jeden objekt a zapamätá si ho pomocou prvku s indexom
i |
|
Náhodné čísla: |
Random rnd =
new Random(); |
inicializuje generátor náhodných čísel |
rnd.Next(n) |
vygeneruje celé náhodné číslo z rozsahu <0,
n - 1> |
|
Práca s grafikou: |
Graphics
g = CreateGraphics();
Graphics g = e.Graphics; |
inicializuje grafiku
inicializovaná grafika - používa sa pri udalosti Paint |
g.FillRectangle(Brushes.farba,
x, y, š, v); |
nakreslí vyplnený obdĺžnik |
g.FillEllipse(Brushes.farba,
x, y, š, v); |
nakreslí vyplnenú elipsu |
g.DrawLine(Pens.farba,
x1, y1, x2, y2); |
nakreslí úsečku |
g.DrawRectangle(Pens.farba,
x, y, š, v); |
nakreslí obrys obdĺžnika |
g.DrawEllipse(Pens.farba,
x, y, š, v); |
nakreslí obrys elipsy |
g.DrawString(text,
new Font("meno",
veľkosť), Brushes.farba, x, y); |
napíše text |
new
SolidBrush(Color.FromArgb(a, r, g, b))
new Pen(Color.FromArgb(a, r, g,
b)) |
vytvorí nový vlastný štetec
vytvorí nové vlastné pero |
Invalidate(); |
zabezpečí prekreslenie okna - vyvolanie udalosti
Paint |
|
Bitmapy: |
Bitmap
bitmapa = new Bitmap("meno_súboru");
|
vytvorí bitmapu a načíta ju zo súboru |
g.DrawImage(bitmapa,
x, y); |
nakreslí bitmapu do grafickej plochy |
|
Textové súbory: |
StreamWriter
witer = new StreamWriter("meno_súboru");
witer.WriteLine(text);
witer.Close(); |
vytvorí nový súbor a otvorí ho pre zápis
pridá do súboru jeden riadok textu
zatvorí súbor |
StreamReader
reader = new StreamReader("meno_súboru");
riadok = reader.ReadLine();
reader.Close(); |
otvorí existujúci súbor na čítanie
prečíta zo súboru celý riadok a uloží ho do premennej typu string
zatvorí súbor |
string[]
časti = reader.ReadLine().Split(' '); |
prečíta zo súboru riadok, rozdelí ho na časti a uloží do poľa reťazcov |
while
(!reader.EndOfStream) ... |
kým nie je koniec súboru... |
|
Práca s myšou: |
MouseDown
MouseMove
MouseUp |
vznikne pri stlačení tlačidla myši
vznikne pri pohybe myši
vznikne pri pustení tlačidla myši |
e.Button !=
MouseButtons.None
e.Button == MouseButtons.Left
e.Button == MouseButtons.Right |
test, či je stlačené nejaké tlačidlo myši
test na ľavé tlačidlo myši
test na pravé tlačidlo myši |
|
Práca s klávesnicou: |
KeyDown
KeyUp |
vznikne pri stlačení klávesu na klávesnici
vznikne pri pustení klávesu na klávesnici |
e.KeyCode ==
Keys.Left |
test na kurzorový kláves šípka vľavo |
|
Iné príkazy: |
MessageBox.Show(text); |
zobrazí správu s uvedeným
textom |
Close(); |
zatvorí okno, skončí program |
|
Ostatné: |
vlastnosť formulára
Doublebuffered |
ak je nastavená na true, zabráni blikaniu
pri animácii |
|