Priemyselná
revolúcia, búrlivý rozvoj prírodných vied, trhová ekonomika – to všetko malo
v poslednom storočí za následok prudké zrýchlenie nielen
vedecko-technického rozvoja, ale aj životného tempa väčšiny
obyvateľov tejto malej planéty. Dnes už skutočne môžeme
považovať našu planétu za malú, pretože vďaka technologickému pokroku
sa môžeme virtuálne ocitnúť na ktoromkoľvek jej mieste
v priebehu niekoľkých sekúnd a fyzický presun nám v podstate
tiež nebude trvať oveľa dlhšie. Vďaka globalizácií narastá
konkurencia – ak sa chceme uplatniť, musíme si neustále zvyšovať
svoju kvalifikáciu. Narastá množstvo odborov a zameraní, trh práce si vyžaduje
stále užšiu špecializáciu expertov a toto všetko spolu s rozvojom
informačných a komunikačných technológií (IKT) vytvára ideálne
prostredie pre rozvoj dištančného vzdelávania – vzdelávania na
diaľku.
Touto
oblasťou som sa začala bližšie zaoberať po tom, ako som ja sama
absolvovala dištančný on-line kurz, ktorý organizovala The Central and
Eastern European Networking Association (CEENet). Tento medzinárodný
dištančný kurz o dištančnom vzdelávaní ma inšpiroval vysokou
úrovňou pripravených materiálov a hlavne svojim hladkým a dokonale
naplánovaným priebehom. Počas kurzu som totiž zistila, že dištančné
vzdelávanie nemusí so sebou automaticky prinášať izolovanosť a že
študent vo svojom učení sa neostáva odkázaný len sám na seba. Vďaka
veľkým možnostiam Internetu je to len iný druh komunikácie a spolupráce, a
to dokonca na medzinárodnej úrovni.
Z hľadiska
úspory ľudských a prírodných zdrojov, ale aj šetrenia času je
rozhodne vzdelávanie dištančnou formou jedným z najzaujímavejších a
v súčasnosti aj najperspektívnejším smerom získavania kvalifikácie.
Využíva sa hlavne v oblastiach s nízkou hustotou obyvateľstva,
resp. ak treba vzdelávať relatívne malé množstvo ľudí (napr.
špecialistov v istej oblasti) na relatívne veľkom území.
Začiatky
dištančného vzdelávania siahajú až do 19. storočia. Prvú zmienku
o dištančnom vzdelávaní môžeme nájsť z roku 1892,
v katalógu Univerzity vo Wisconsine (Rumble, 1986). Dnes má
z európskych krajín pravdepodobnejšie najrozvinutejší systém
dištančného vzdelávania Fínsko, od 80- tych rokov totiž tvorí
dištančné vzdelávanie ťažisko vo vzdelávaní dospelých (napr.
v roku 1994 takto vyštudovalo približne 8 000 ľudí).
Mohutný rozvoj dištančného vzdelávania vo Fínsku je spôsobený
pravdepodobne nízkou hustotou obyvateľstva – dištančná forma je
výrazne finančne výhodnejšia.
Na Slovensku sme
zatiaľ v tomto smere ešte len na začiatku, aj keď
vďaka podpore európskeho programu PHARE bolo už v máji 1996 pri STU
v Bratislave zriadené Národné stredisko pre dištančné
vzdelávanie a následne vznikla Slovenská sieť
dištančného vzdelávania[1]
(SSDV). Najaktívnejším je Lokálne stredisko pre dištančné vzdelávanie na
TU Košice[2],
ktoré má momentálne v ponuke 11 vzdelávacích programov. Okrem toho sa mi
podarilo na Internete nájsť len dva relatívne kvalitné on-line kurzy.
Jedným z nich je pekne spracovaný projekt Dištančné vzdelávanie v ochrane biodiverzity[3],
ktorý je síce ešte stále kombinovaný s klasickými prednáškami
realizovanými formou sústredení, ale na WWW je už sprístupnených množstvo
odborných textov a dokonca aj nástenková diskusia. Druhým projektom je AgriEduca[4]
– samostatný systém zameraný na dištančné vzdelávanie a poradenskú
činnosť v rezorte pôdohospodárstva v oblasti
"Harmonizácie slovenského poľnohospodárstva smerom k EÚ vo
vybraných oblastiach". Predpokladám, že v najbližšom období vzniknú
ďalšie on-line kurzy, pretože Nadácia otvorenej spoločnosti (NOS –
OSF) vypísala na roky 2000-2001 Projekt podpory a rozvoja dištančného
vzdelávania cez Internet na vysokých školách na Slovensku[5]
(IDEP), do ktorého sa zatiaľ zapojilo 14 projektov.
Dištančné
vzdelávanie, teda „vzdelávanie na diaľku“, je taký typ vzdelávania, pri
ktorom nemusia byť učiteľ a študent na tom istom mieste, ale
komunikujú spolu „na diaľku“. Je založené na samostatnom štúdiu
frekventantov, ktorí dostávajú od učiteľa (tútora) materiály na samoštúdium,
majú možnosť s ním konzultovať (vyhradenou formou, vo vyhradenom
čase) a prípadne mu priebežne odovzdávajú (resp. posielajú) dohodnuté
výstupy (kontrolné testy, projekty, eseje, seminárne práce,...). Tútor môže
hodnotiť svojich študentov priebežne – podľa prejavenej aktivity (napr.
konzultácie) a podľa výstupov, prípadne na základe záverečnej
práce alebo formou záverečnej skúšky (nie dištančne).
Oproti iným
formám má využitie Internetu v dištančnom vzdelávaní množstvo výhod.
V prvom rade je to mimoriadne rýchla a efektívna forma komunikácie
– poskytuje možnosť posielania textovej, obrazovej aj zvukovej formy
informácií prakticky v reálnom čase a za veľmi nízku jednotkovú
cenu. Vďaka tomu vytvára priestor pre využívanie rôznych foriem učebných
materiálov – od textov a obrázkov, cez animácie a audiozáznamy, až po
videozáznamy a multimediálne interaktívne aplikácie (on-line testy[6],
hry, simulácie, virtuálne laboratóriá apod.). Významnou podporou učebného
procesu môže byť v tomto smere využitie hypertextu, ktorý je typický
pre počítačové systémy a hlavne pre internetovú službu WWW. Hypertextovosť umožňuje
prepájať dokumenty pomocou hypertextových odkazov (hyperliniek, liniek),
na ktoré môžeme kliknúť a dostaneme sa tak na inú stránku. Je to podobné
tomu, keď listujeme v knihe, ale
stránky nemusia byť usporiadané lineárne (za sebou), ale vytvárajú akúsi
sieť (angl. web –
pavučina). Takáto architektúra dokumentov je podobná informačnej
štruktúre nášho mozgu, v ktorom sú jednotlivé pojmy poprepájané
v príslušných významových súvislostiach. Vďaka možnosti
hypertextového prepájania dokumentov môžeme vytvoriť odkazy na rôzne
stránky z celého sveta a využiť všetky materiály dostupné na Internete.
Nie je teda potrebné vyhľadávanie v knižniciach a zdĺhavé
listovanie v knihách.
Dôležitou
súčasťou učebného procesu je komunikácia, ktorá je obyčajne
slabým miestom ostatných foriem dištančného vzdelávania. Internet však
poskytuje možnosť intenzívnej komunikácie nielen
s učiteľom, ale aj so spolužiakmi (napríklad prostredníctvom
diskusií v diskusných a „chatovacích“ skupinách), čo kladne vplýva na
sociálnu klímu celého kurzu, umožňuje vzájomnú konfrontáciu názorov a tým
aj zefektívňuje celý výchovno-vzdelávací proces. S tým súvisí aj možnosť
vzájomnej kooperácie medzi študentmi – Internet umožňuje nielen
výmenu skúseností a materiálov, ale poskytuje aj priestor na on-line
spoluprácu pri rôznych projektoch. Takáto spolupráca, hlavne
v medzinárodných kurzoch, môže byť prínosná nielen možnosťou
skúmania konkrétneho problému v odlišných geografických a kultúrnych
podmienkach, ale aj zo sociálneho hľadiska. O výsledkoch z podobných
experimentov píše Grayová (1997): „Výskumníci MIT Media Lab zistili, že
zapájanie študentov do spolupráce na on-line projektoch je efektívne
v búraní niektorých sociálnych bariér. Zistili, že pokiaľ bariéry
medzi etnickými skupinami a pohlaviami v situáciách „z tváre do
tváre“ stále existujú, tak v prostredí on-line dievčatá pomáhajú
chlapcom a každý má tendenciu spolupracovať oveľa slobodnejšie.“
Dištančné
vzdelávanie v kombinácií s Internetom a počítačmi poskytuje
skutočne veľký epistemologický pluralizmus. Vďaka
počítačom je dnes možné sprístupňovať informácie rôznymi
spôsobmi, čo pomáha vzdelávaniu ľudí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami
– od telesne postihnutých, cez ľudí s poruchami učenia (napr.
dyslexia, ľahká mozgová dysfunkcia a pod.) až po ľudí s rôznymi
štýlmi učenia sa (napr. vizuálne typy)[7].
Spojenie s Internetom vytvára ideálne prostredie na stieranie rozdielov
medzi učiacimi sa, priestor na individuálny prístup a vytvorenie
virtuálnej „triedy“, v ktorej bude zabezpečená rovnosť šancí –
napríklad aj pri vzájomnej komunikácii[8].
Mnohí ľudia napríklad pociťujú trému pri živých diskusiách, nie sú
schopní rýchlo formulovať svoje názory a nemajú odvahu
vystupovať pred ostatnými. Títo ľudia si dištančné štúdium
veľmi pochvaľujú, pretože práve asynchrónna forma komunikácie
(e-mail, diskusné skupiny a pod.) im poskytne dostatok priestoru na
prípravu a prípadnú korekciu svojich výstupov. (podľa Ojaniemi
a kol, s. 5).
Dištančné
vzdelávanie cez Internet je rozhodne atraktívna forma vzdelávania
využívajúca moderné informačné a komunikačné technológie na
edukačné ciele. Okrem vzdelávania v danej oblasti pomáha
študentom aj v získavaní skúseností s využívaním počítačov
a Internetu v bežnom živote a rozvíja mnohé vlastnosti, ktoré sa
stávajú kľúčovými pre uplatnenie sa v nastupujúcej globálnej
informačnej spoločnosti. V posledných rokoch sa začínajú
objavovať aj prvé výsledky vedeckých štúdií, ktoré overujú
a potvrdzujú spomínané tvrdenia. Napríklad v oblasti využitia
Internetu sponzorovali Scholastic Network a Council of the Great City
Schools štúdiu „Úloha on-line komunikácie v školách“ vedenú Centrom pre
aplikáciu špeciálnych technológií (Center for Applied Special Technology -
CAST), ktorá porovnala prácu 500 študentov v mestských základných školách.
Polovica študentov mala prístup len ku počítačom, kým druhá polovica
mala prístup ku zdrojom na Scholastic Online Network. Štúdia ukázala, že študenti
s on-line prístupom mali lepšie vystupovanie a dokázala, že
používanie Internetu môže pomôcť študentom stať sa
nezávislými a kriticky mysliacimi. Výsledky ukázali signifikantne
vyššie skóre v miere informačného manažmentu, komunikácie
a prezentácie myšlienok študentov experimentálnej skupiny s on-line
prístupom, oproti kontrolnej skupine (Trotter, 1996).
Hlavnou výhodou
dištančnej formy štúdia je jeho časová a priestorová asynchrónnosť
– študent venuje štúdiu presne toľko času, koľko naň
potrebuje a na tom mieste, ktoré mu vyhovuje. Prevažnú časť štúdia si
môže individualizovať
– prispôsobiť svojim učebným potrebám. Tento typ učenia sa,
v ktorom si študent sám riadi svoj vlastný proces učenia sa, je
obyčajne v anglickej literatúre označovaný ako self-directed learning. Ukazuje sa, že
pri tomto type štúdia sú študenti schopní lepšie aplikovať získavané
poznatky na iné situácie, do reálneho života. Študenti sú v prevažnej
miere zodpovední sami za seba a teda sa predpokladá iný typ
motivácie než je tomu pri tradičnom spôsobe vyučovania. Z tohoto
pohľadu môžeme považovať dištančnú formu vzdelávania za
vhodnejšiu pre dospelých ľudí, resp. pre osobnostne zrelých študentov. Je
to teda ideálny spôsob napr. na vzdelávanie dospelých ľudí popri
zamestnaní, pretože nie sú viazaní určitým časom a ani konkrétnym
miestom.
Napriek uvedenému
však nemožno povedať, že distančné vzdelávanie je pre vzdelávanie
detí a mládeže absolútne nevhodné. Môže sa stať veľmi užitočným
v niektorých výnimočných situáciách – napr. dlhodobá choroba,
odľahlé miesto bydliska, prechodná neprítomnosť kvôli pracovnému
pobytu rodičov v zahraničí či zdravotný postih
dieťaťa. Ale aj v bežných prípadoch môže byť pre deti
zaujímavým spestrením, hlavne pokiaľ učiteľ pripraví vhodné a
pútavé materiály, zvlášť keď pri tom využije nástroje Internetu.
Príkladom toho, že forma dištančného vzdelávania začína byť
veľmi obľúbená aj u stredoškolákov je americký server Babbage Net
School[9],
ktorý ponúka interaktívne kurzy jazykov, matematiky, prírodných
a humanitných vied, hudby a umenia. (Baranovič a kol., 1999). Na
Slovensku sme v projekte Infovek v rámci projektu zvyšovania
informovanosti študentov pred vstupom do NATO zrealizovali virtuálny seminár
pre stredoškolákov „Čo chcete vedieť o NATO“[10].
Základ tvoria elektronické lekcie nielen o samotnom NATO, ale aj
o histórií aliancií, neutralite a iných témach súvisiacich
s touto problematikou. Každá lekcia je doplnená obrázkami
a zaujímavými animáciami, samozrejmosťou si hypertextové odkazy na
relevantné internetové zdroje a vysvetlivky cudzích slov, resp. nových
pojmov. Zaujímavou súčasťou tohto projektu sú aj virtuálne diskusie
s hlavnými predstaviteľmi politikov, ktorí sú zodpovední za túto
oblasť[11].
Okrem toho má dištančné vzdelávanie celý rad
ďalších výhod, z ktorých spomeniem aspoň niektoré:
·
väčšia zaangažovanosť študenta do
vzdelávacieho procesu,
·
možnosť sebareflexie prostredníctvom kvízov,
·
menší stres pri vypĺňaní testov,
·
väčšia sloboda študenta pri výbere
učiteľa,
·
nižšie finančné nároky pre študenta, aj
pre tútora,
·
ľahšia dostupnosť pre hendikepovaných študentov (s využitím
príslušných podporných prostriedkov),
·
decentralizácia vzdelávania – umožňuje
štúdium v mieste bydliska a tým podporuje aj regionálny rozvoj menej
urbanizovaných oblastí.
Samozrejme, že
dištančné vzdelávanie so sebou prináša aj mnohé nevýhody a riziká.
Najvýznamnejším nedostatkom je menšia intenzita sociálnych kontaktov,
čo je veľmi dôležitý faktor práve pri vzdelávaní, pretože pozitívna
sociálna klíma významne vplýva na študijné výsledky – hlavne u mladších
ľudí. Miera komunikácie samozrejme závisí aj od použitej technológie,
napríklad v oblasti využívania IKT môžeme v poslednom období
pozorovať trend vedúci k lepšej spolupráci a otvorenej diskusií. A to
nielen s použitím textovej formy komunikácie (e-mail, diskusné skupiny,
news, chat...), ale aj prostredníctvom videokonferencií či telefonovania
cez Internet.
Ďalším
slabým miestom dištančného vzdelávania je preverovanie vedomostí
študentov, pretože učiteľ môže na diaľku len veľmi ťažko
overiť, či študent vypracováva úlohu alebo test samostatne a
v danom časovom limite. Bohužiaľ v našich
podmienkach obyčajne zlyháva vnútorná zodpovednosť a poctivý prístup
študentov a podvádzanie pri skúškach je bežnou realitou. Ak teda
učiteľovi záleží na samostatnom a časovo ohraničenom
riešení zadania, obyčajne vyžaduje osobné stretnutie so študentom
a preverovanie vedomostí prebieha klasickým – priamym spôsobom[12].
Internet však prináša nové možnosti aj v tomto smere – jednak
v oblasti časovej synchronizácie medzi študentom a skúšajúcim a
jednak aj v oblasti kontroly procesu skúšania. Najkomplexnejším nástrojom
na tento účel je videokonferencia, ktorá je však technologicky
náročná – aj na hardvérové vybavenie (kamera, mikrofón, reproduktory) a aj
na kvalitu pripojenia na Internet.
Pri využívaní
Internetu sa teda mnohé zo spomínaných nedostatkov dajú odstrániť,
alebo aspoň redukovať, na druhej strane k nim pribúdajú
ďalšie – tie ktoré súvisia s využívaním Internetu všeobecne – napr.
náročnosť na technické zabezpečenie, nedostatočná
dôveryhodnosť všetkých materiálov na Internete apod.
Využitie
Internetu a všeobecne IKT pomáha riešiť mnohé nedostatky dištančných
foriem vzdelávania, prináša väčšiu interaktivitu a podporuje lepšiu
komunikáciu a vzájomnú spoluprácu medzi učiteľom a študentmi,
ale aj medzi študentmi navzájom. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať,
že práve schopnosť komunikovať a kooperovať s inými je
v dnešnom prekomplikovanom svete veľmi dôležitá a využitie
Internetu ako komunikačného média sa v tejto oblasti začína
stávať štandardom.
Dištančné
vzdelávanie si na Slovensku zatiaľ len hľadá svoje miesto, zo
zahraničných skúseností však môžeme usudzovať, že nebude trvať
dlho a on-line kurzy si získajú množstvo priaznivcov. Je to jeden
z dôsledkov globalizácie spoločnosti, na druhej strane zároveň
podporuje regionálny rozvoj a decentralizáciu, pretože ľudia sa už nemusia
„sťahovať za vzdelaním“.
Napriek tomu, že
dištančné formy vzdelávania majú nepochybne množstvo výhod, chcela by som
upozorniť na to, že pri využívaní moderných prvkov IKT pri vyučovaní
nesmieme podľahnúť prehnanej orientácii na techniku, tzv.
„technocentrizmu“, ale vždy musí zostať cieľom učenie, a nie
používanie technológií. Ja osobne by som úlohu technológií v procese
vyučovania nepreceňovala a zároveň s ich využívaním
odporúčam klásť veľký dôraz na rozvíjanie emocionálnej a
charakterovej oblasti študentov. Paradoxne teda dúfam, že vízia jednej
študentky „Myslím, že táto forma vzdelávania skoro vytlačí ten klasický
štýl výuky.“ sa tak skoro nestane skutočnosťou.
1. Baranovič,
R., Jašková, Ľ., Šnajder, Ľ. (1999): INTERNET pro střední školy.
Praha: Computer Press. s. 166.
2. Gray, T.
(1997): Watering all the Horses, http://oasis.syr.edu/TGuild/essays/3Dhorses.html.
3. Ojaniemi, K.,
Nurmela, S., Suvanto, J., Bruun, P. (2000): Learning on-line – with WebCT.
Painosalama Oy, Turku: Center for Extension Studies. 36 s.
4. Rumble, G. (1986): The Planning and Management of Distance
Education, London: Croom Helm. Podľa: Grimes, G. (1992): Happy 100th
anniversary to distance education. http://www.macul.org/newsletter/1992/novdec92/going.html.
5. Trotter, A.
(1996). On-Line Access Appears To Benefit Student Project, Study Finds.
Education Week. October 23. s. 11. Podľa: Gray, T. (1997): Watering all
the Horses, http://oasis.syr.edu/TGuild/essays/3Dhorses.html.
[1] http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/fyzika/ruzne/distvz/dvslov.htm
[2] http://www.tuke.sk/icv/lsdv/index.html
[3] http://sozo.fns.uniba.sk/biodiverzita/web/tempus_14169.htm
[4] http://agrieduca.uniag.sk/
[5] http://janka.ii.fmph.uniba.sk/idep/projekt
[6] Používateľ môže vyplniť test
priamo v počítači (obyčajne na stránke WWW), ktorú ho
hneď automaticky vyhodnotí, takže študent dostane okamžitú spätnú väzbu.
[7] Niektorí ľudia si viac pamätajú
z počutého, iní z prečítaného textu a iní zasa
z písania vlastných poznámok.
[8] Klasický prípad
komunikácie, ktorá by bez použitia IKT prakticky nebola možná je dialóg medzi
nepočujúcimi a nevidiacimi ľuďmi.
[9] http://www.babbagenetschool.com/
[10] http://nato.infovek.sk/
[11] Doteraz prebehli virtuálne diskusie s ministrom zahraničných
vecí (p. Eduardom
Kukanom), s predsedom Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť
(p. Vladimírom Palkom) a s predsedom Výboru NR SR pre európsku
integráciu (p. Františkom Šebejom).
[12] V anglickej literatúre sa
obyčajne osobné stretnutie označuje ako „face to face“. U nás je tento spôsob označovaný
obyčajne ako „priamy“.