Úlohy školského kola 15. ročníka súťaže Imagine Logo Cup

1. Farebné štvorce a kruhy
Maliari kreslia svoje obrazy rôznymi štýlmi. Buď aj Ty na chvíľu maliarom a pomocou farebných štvorcov a kruhov v nich priprav farebný obraz.
Navrhni príkaz obraz s troma parametrami – počtom riadkov, počtom stĺpcov a veľkosťou strany jedného štvorčeka. Príkaz nakreslí podobný obraz, aký je na obrázku (obrazy s takýmito motívmi maľoval napr. Victor Vasarely).
Obraz obsahuje príslušný počet riadkov a stĺpcov farebných štvorčekov s danou dĺžkou strany (podľa vstupných parametrov). V každom štvorčeku je nakreslený kruh alebo menší štvorec. Farbu väčších aj menších štvorcov a kruhov zvoľ náhodne. Nezabudni napísať príkaz start (bez parametrov), ktorý nakreslí obraz s príslušným počtom riadkov a stĺpcov, napr. náš obrázok vznikol volaním príkazu obraz 7 9 15.



2. Klaun
Navrhni program, ktorý umožní hráčovi navrhovať klauna.
Na ploche je pripravená prázdna tvár klauna, tri druhy očí, úst a čiapok. Ak hráč klikne na niektorý z pripravených tvarov, tento sa umiestni na klaunovu tvár na správne miesto. Na tvár sa dajú umiestniť len jedny oči, jedny ústa a jedna čiapka. Napr. ak sú na tvári už nejaké oči a hráč klikne na iné oči, nové oči nahradia tie, ktoré boli doteraz na klaunovej tvári.
Obrázky očí nájdeš v súboroch oci1.lgf až oci3.lgf, podobne pre ústa a čiapku. Pripravené sú aj obrázky pozadie.lgf a obrázok pre tlačidlo – znovu.lgf. Nezabudni napísať príkaz start, ktorý naštartuje hru tak, aby bola tvár klauna prázdna a pripravená na vytváranie nového návrhu klauna.


3. Cukríková hra
Naprogramuj hru pre jedného hráča, v ktorej bude vyhľadávať trojice rovnakých cukríkov. Na ôsmich táckach sa nachádzajú cukríky – vždy po tri cukríky na jednej tácke. Úlohou hráča je vybrať 3 tácky tak, aby na nich bolo čo najviac trojíc rovnakých cukríkov. Napr. Hráč si z umiestnenia cukríkov na táckach na obrázku zatiaľ vybral bledou farbou vyznačené tácky (v programe vybrané tácky aj cukríky na nich zmiznú).
Cukríky, ktoré hráč takto získal, sú uložené v pravej časti hracej plochy. Ak si hráč teraz vyberie najpravejšiu tácku v hornom rade, bude mať dve trojice rovnakých cukríkov – červené a ružové – a vyhrá. Ak si ako tretiu vyberie niektorú inú tácku, nebude mať dve trojice rovnakých cukríkov a prehrá. Počítač pripraví tácky a umiestni na každú tri cukríky tak, že náhodne rozmiestni všetkých 24 cukríkov na pripravených 8 tácok. Potom program umožní hráčovi klikať na tácky. Po kliknutí na niektorú tácku, táto tácka zmizne a cukríky z nej sa objavia v pravej časti hracej plochy. Cukríky sa v pravej časti umiestňujú po trojiciach rovnakých cukríkov do jedného riadku.


Po treťom hráčovom kliknutí na tácku hra končí – buď správou SUPER, alebo správou SKÚS ZNOVU, podľa toho, či sa hráčovi podarili nazbierať aspoň dve trojice rovnakých cukríkov. Po stlačení tlačidla Nová hra počítač znovu pripraví tácky a umožní hráčovi kliknúť na tri tácky. Obrázky cukríkov sú v súboroch cukrik1.lgfcukrik8.lgf. Obrázok tácky v súbore tacka.lgf.


© Monika Tomcsányiová