Úlohy školského kola 13. ročníka súťaže Imagine Logo Cup

1. Stoly
Na zámku sa chystá oslava, a preto je do veľkej sály potrebné pripraviť stoly a ku nim stoličky. Keďže sa nevie, koľko hostí príde, tak kráľ požiadal dvorného programátora, aby pripravil program, ktorý umožní nakresliť rôzny počet stolov do obdĺžnikového útvaru. Navrhnite príkaz stoly s dvoma parametrami, ktorý nakreslí obdĺžnikové usporiadanie stolov. Každý stôl je dlhý 44 a široký 22. Pri ňom sú na dlhšej strane vždy dve stoličky – štvorce s dĺžkou strany 16.
Nezabudnite napísať príkaz start, ktorý nakreslí nejaké rozmiestnenie stolov, napr. pre náš obrázok stoly 3 2.



2. Farba, tvar, veľkosť
Navrhnite program, niekedy nazývaný aj tutoriál, ktorý predvedie žiakom, ako určovať spoločné vlastnosti útvarov. Program ukazuje príbeh tak, že v bublinách sa objavujú otázky a potom aj odpovede na ne. K príbehu program ešte zobrazí animáciu – presúvanie malých útvarov do oválu. Príbeh, ktorý program ukazuje je nasledujúci:
  • Pri ovále sa objaví prvá bublina s textom: Vieš, akú spoločnú vlastnosť majú útvary vo vnútri oválu.
  • Program chvíľu počká a skryje prvú bublinu. Potom sa zobrazí druhá bublina s nápisom: Všetky sú malé.
  • Po chvíli čakania sa druhá bublina skryje. Objaví sa tretia bublina s nápisom: Teraz presunieme aj ostatné malé útvary do vnútra kruhu. Táto bublina zostáva viditeľná, pokým program postupne predvedie presun všetkých malých útvarov do vnútra oválu. Každý malý útvar z vonku oválu pomaly prejde na niektoré miesto v jeho vnútri. V príbehu nezáleží na tom, ktorý z útvarov prejde prvý ani kde vo vnútri oválu zastane.
  • Keď prejdú všetky malé útvary do vnútra oválu, skryje sa tretia bublina a objaví sa štvrtá s nápisom: Teraz sú už všetky malé útvary vo vnútri. Tým ukážka končí.

Obrázky jednotlivých útvarov nájdete v súboroch u1.lgfu5.lgf. K hre sú ešte pripravené obrázky bublina1.lgfbublina4.lgf a pozadie.lgf.


3. Poštár
Poštár Tomáš roznáša balíčky do veľkého domu. Na každom balíčku je napísané, do ktorého vchodu patrí a na ktoré poschodie. Pomôžme mu správne rozniesť balíčky.
V dolnej časti stránky sú vždy tri balíčky a ku každému z nich číslo vchodu a poschodie. Hráč môže ťahať balíček a položiť ho na niektoré okno v dome. Ak pustí balíček vo vchode aj na poschodí, do ktorého patrí, balíček zmizne. Ak pustí balíček inde, tento balíček sa vráti na svoje pôvodné miesto v dolnej časti stránky. Ak hráč správne rozmiestni všetky tri balíčky, objaví sa správa SUPER. Po stlačení tlačidla Znovu hra začína od začiatku – program vygeneruje nové čísla vchodov (vchody v dome sú očíslované niektorými piatimi za sebou idúcimi číslami od 1 do 99). Potom vygeneruje pre každý balíček číslo vchodu a poschodie (1 až 4), na ktoré ho treba priniesť.
Pozadie hry je v súbore dom.lgf. Obrázky balíčkov nájdete v súboroch balicek1.lgfbalicek3.lgf. Pripravený je aj súbor okno.lgf.



© Monika Tomcsányiová