Úlohy celoštátneho kola 12. ročníka súťaže Cologobežka & Imagine Logo Cup

1. Loď mimozemšťanov
Prileteli k nám mimozemšťania. Na mieste pristátia boli novinári, tí však zistili, že keď odfotili ich kozmickú loď, na fotkách vôbec nebola vidieť. Reportérka, ktorá bola na mieste, kde loď pristála, ju nakreslila od ruky tak, ako je na obrázku. Hovorila však, že loď mala krásne čisté línie z čiar. Šéfredaktor sa rozhodol, že reportéri musia vymyslieť ako nakresliť obrázok lode pomocou čiar a to dokonca aj v rôznych veľkostiach. Navrhnite príkaz lod s jedným parametrom – dĺžkou strany trojuholníkov (všimnite si, že aj štvorce majú rovnakú dĺžku strán), ktorý nakreslí taký obrázok.
Navrhnite tiež príkaz start, ktorý nakreslí obrázok lode už s konkrétnou dĺžkou strany pomocou volania príkazu lod 100.



2. Ubytovanie mimozemšťanov
Deväť mimozemšťanov sa má ubytovať v hoteli podľa nasledujúcich pravidiel:
  • na najvyššom poschodí bývajú takí traja, čo sa na seba veľmi podobajú,
  • na prvom poschodí takí, ktorí majú strapaté vlasy,
  • v západnom krídle hotela bývajú červení,
  • vo východnom krídle fialoví.
Navrhnite príkazy ktoré budú postupne ukazovať rozmiestňovanie jednotlivých mimozemšťanov podľa uvedených pravidiel. Najprv sú všetci mimozemšťania umiestnení v spodnom rade mimo izieb. Potom traja, ktorí sa na seba podobajú pomaly po jednom prejdú (zabezpečte pomocou cyklu a základného príkazu čakaj) najprv do strednej izby najvyššieho poschodia a po krátkej pauze prejde každý do svojej izby. Podobná animácia sa udeje aj pre tých, ktorí majú strapaté vlasy: najprv po jednom prejdú do strednej izby na prvom poschodí a potom prejdú do svojich izieb podľa pravidla pre farbu podľa svetových strán (na obrázku je situácia, keď tí, čo majú strapaté vlasy začínajú prechádzať do svojich izieb). Poslední traja prejdú priamo do svojich izieb na prízemí v poradí červený, fialový, zelený. Týmto umiestňovanie končí.
Nezabudnite navrhnúť príkaz start, ktorý zabezpečí umiestnenie mimozemšťanov v spodnom rade a naštartovanie tejto ukážky umiestňovania mimozemšťanov do izieb. Obrázky pozadia a mimozemšťanov nájdete v súbore hotel.bmp, mimo1.lgfmimo9.lgf.


3. Hra Reťaz
Navrhnite projekt, ktorý umožní hrať hru Reťaz. Na hracej ploche 3x3 políčok sa nachádzajú farbené útvary – vyplnené štvorce alebo kruhy. Úlohou hráča je klikať a spojiť tieto útvary do reťaze podľa nasledujúcich pravidiel: reťaz začína útvarom v ľavom hornom rohu. Ako ďalší môže byť iba útvar, ktorý nebol doteraz použitý a má s posledným (označeným čiernym krížikom):
  • spoločnú buď farbu alebo tvar,
  • spoločný riadok alebo stĺpec.
Napr. na našom obrázku, ktorý je po prvom hráčovom ťahu) môže hráč kliknúť buď na červený kruh v druhom riadku a prvom stĺpci (pretože posledný označený je tiež kruh) alebo na zelený štvorec v treťom riadku a druhom stĺpci (pretože má s posledným označeným rovnakú farbu).
Na začiatku hry sa vytvorí hracia plocha veľkosti 3x3 útvarov a útvar v ľavom hornom rohu sa označí čiernym krížikom. Potom hráč kliká na ďalšie útvary podľa vyššie spomínaných pravidiel. Keď hráč klikne na taký útvar, ktorý môže nasledovať za posledným označeným útvarom, tak sa doteraz posledný útvar označí bielym krížikom (to znamená, že sa v tejto reťazi už použil) a útvar, na ktorý hráč klikol sa označí čiernym krížikom, teda odteraz je tento útvar posledným v reťazi. Hra končí správou HOTOVO ak boli podľa pravidiel do reťaze pospájané všetky útvary. Hracia plocha je uložená v textovom súbore retaz.txt ako jeden riadok dvojíc znakov oddelených medzerou. Útvar je určený vždy dvojicou znakov – prvý určuje farbu, druhý tvar. Význam jednotlivých znakov: c – červená, z – zelená, m – modrá farba, K – kruh, S – štvorec. Obrázky farebných útvarov nájdete v príslušných lgf súboroch cK.lgf, zK.lgf, mK.lgf, cS.lgf, zS.lgf a mS.lgf. Jednoduchší variant: ak neviete pracovať s textovým súborom, hru si upravte napr. tak, že ju navrhnete s takými útvarmi a tak rozmiestnenými ako sú na obrázku a potom navrhnete správne klikanie a kontrolovanie konca hry.



© Monika Tomcsányiová