Ukážkové príklady školského kola CoLogoBežky

1. Napíš príkaz okolo.stola s jedným vstupom :d - dĺžkou strany. Príkaz vždy nakreslí jednu stranu 24uholníka (dĺžky :d), korytnačka sa natočí na kreslenie ďalšej strany 24 uholníka a opäť sa pohybuje po stranách 24 uholníka. Toto sa robí donekonečna.

2. Napíš príkaz nedokoncene.skoro.5uholniky s jedným vstupom :d - dĺžkou strany. Príkaz vždy nakreslí jednu stranu 5uholníka (dĺžky :d), korytnačka sa natočí na kreslenie ďalšej strany - o 71 stupňov a opäť volá kreslenie nedokončených skoro 5uholníkov so stranou o 5 dlhšou. Príkaz končí, keď by nakreslená strana bola dlhšia ako 150.

3. Na zisťovanie dnešného dátumu je pripravených niekoľko operácií. Operácia datum.den, ktorej výsledkom je poradové číslo dnešného dňa v tomto mesiaci. Výsledkom operácie datum.mesiac je poradové číslo mesiaca v tomto roku a výsledkom operácie datum.rok je rok. Napíš príkaz kolkeho.je.dnes?, ktorý pomocou týchto operácií vypíše do jedného riadku dnešný dátum - najprv deň, za ním bodku, potom mesiac, za ktorým nasleduje tiež bodka a nakoniec rok.

4. Na zistenie mena v niektorý deň v slovenskom kalendári je pripravená operácia datum.meno s jedným vstupom - dátumom v tvare den.mesiac. (číslo dňa, bodka, číslo mesiaca, bodka, napr. 26.1.). Jej výsledkom je meno, ktoré je v tento deň uvedené v kalendári. Napíš príkaz, ktorým sa vypíše, kto má meniny 7. mája. Ďalej pošli tomuto príkazu vstup, ktorým vypíše Tvoje meno.
 
5. Na plnoautomatizovanom parkovisku sú parkovacie boxy pre autá. Niektoré z nich sú obsadené, iné voľné, niektoré sa uvoľnia, keď ich majitelia odídu. Do parkoviska vchádza počítačom riadené auto, ktorého počítač sa rozpráva s počítačom parkoviska. Parkovisko odpovedá na jedinú otázku, či je box, pri ktorom práve stojí toto auto, voľný. Na to je pripravená operácia volny.box?, ktorej výsledkom je ano alebo nie. Napíš príkaz auto.zaparkuj.sa, ktorý nájde miesto pre auto. Auto je korytnačka, ktorá je jediná oslovená. Boxy sú vzdialené 50 krokov, všetky sú v jednom rade. Zaparkovanie auta znamená otočenie vľavo o 90 stupňov a vsunutie auta do boxu - 40 krokov.
 

6. Každý spoj MHD – autobus, električka či trojlebus – má určené štyri čísla, ktoré sa potom vydierujú na cestovný lístok každého cestujúceho, ktorý doňho nastúpi. Do niektorého spoja nastúpil Jožko a chce si označiť lístok. Skôr ako si ho nechá znehodnotiť strojčekom, by to však rád videl, napr. na obrazovke svojho počítača. Preto si jeden lístok zobrazil na Ploche v Comenius Logu a teraz už potrebuje iba nejako zobraziť náhodné "vydierkovanie" číslic. Pomôž mu a napíš príkaz oznac.listok, ktorý "vydierkuje" na lístku zobrazenom na Ploche, dierky na tých miestach, ktoré sú určené pre tento spoj MHD. Na určenie prvej číslice je pripravená operácia cislica1, ktorej výsledkom je jedno z čísel 1 až 9. Pomocou operácií cislica2, cislica3 a cislica4, ktoré sú tiež pripravené, dostanete, ďalšie tri číslice pre tento spoj.
 
7. Na ceste je 5 áut - korytnačiek s menami "a1, "a2, "a3, "a4 a "a5. Napíš príkaz pohyb.aut, ktorý bude zabezpečovať nekonečný pohyb týchto automobilov po ceste. Môžeš predpokladať, že autá-korytnačky sú vytvorené a natočené nadol tak, ako je to na obrázku. Auto číslo 1 nech ide najrýchlejšie (napr. 10), ostatným autám môžeš zvoliť ľubovoľnú rýchlosť. 
8. Napíš príkaz putujuci.text, ktorý umožní robiť na obrazovke nasledujúci efekt: v pravej časti obrazovky, ktorá má čiernu farbu (farba číslo 0) sa začne objavovať nejaký text, napr. COLOGOBEŽKA. Tento text bude postupne putovať doľava, až kým nedosiahne ľavú stranu obrazovky. Môžete predpokladať, že korytnačka už má nastavené vhodné písmo, tiež požadovanú farbu pera a je v strede pravej časti obrazovky.

9. V miestnosti, ktorá má štvorcový tvar, sa objavila červená stena (farba číslo 12), ktorú je potrebné zbúrať. Na búranie sa používa robot, ktorý sa odráža od stien miestnosti (modrej farby číslo 1) a aj od červenej steny. Keď sa však dostane k červenej stene, odbúra z nej jednu maličkú tehličku (jednu bodku). Napíš program pre robota, aby vykonával popísanú činnosť.
Po načítaní projektu buraj.lgp sa Ti nakreslí miestnosť a v nej červená stena. Robot stojí uprostred v dolnej časti miestnosti. Napíš teda príkaz buraj.stenu.

10. Starší typ trezorov sa otvára veľmi jednoducho. Namiesto jeho roztavenia, či otvorenia pomocou dynamitu môžeme použiť jednoducho lekársky fonendoskop (to je tá vec, z ktorej dve trubičky si dá ujo lekár do uší a ďalšiu časť na Tvoju hruď a počúva ako dýchaš, či skôr dychčíš, keď si chorý). Ten sa priloží na zariadenie, ktorým sa trezor otvára, a pri nastavení tej správnej číslice počuť slabučké "cvak". Skús takto otvoriť aj trezor v počítači.
Po načítaní projektu trezor.lgp sa objaví zatvorený trezor. Napíš príkaz najdi.kod, ktorý do príkazového riadka vypíše ten správny kód, ktorým sa dá trezor otvoriť. V projekte je pripravená operácia cvak s dvoma vstupmi: poradovým číslom číslice, ktorú skúmaš (číslic je potrebných na otvorenie päť) a samotnou číslicou (0, 1, 2, ..., 9). Výsledkom tejto operácie je ano alebo nie, podľa toho, či je príslušná číslica správna alebo nie. Keď zistíš správny kód, na samotné otvorenie trezoru použi príkaz otvor.trezor s jedným vstupom - tými správnymi piatimi číslicami.
 
11. Malý Jožko nevie pochopiť takú jednoduchú vec akou je to, že mamička zoberie prázdny pohár, dá ho pod vodovodný kohútik a o chvíľu je v pohári už vodička. Nikdy to ešte nevidel, lebo je maličký a nedosiahne na žiadny kohútik, ktorý majú doma. Pomôž mu. 
Napíš niekoľko príkazov, ktoré budú zobrazovať nalievanie vody do pohára, vyliatie tejto vody z pohára von na niektorom inom mieste Plochy a opakovanie tejto činnosti do nekonečna. Na zobrazenie využi pripravené obrázkové súbory. Jeden z nich s menom kohutik.lgw obsahuje obrázok, ktorý má dve fázy. Keď sa tieto fázy striedajú zobrazujú tečúcu vodu. V druhom súbore s menom pohar.lgw je obrázok, ktorý má sedem fáz. Prvých päť zobrazuje nalievanie vody a posledné dve vyliatie vody z pohára. 
 
 


© Monika Tomcsányiová