Úlohy celoštátneho kola 9. ročníka súťaže Cologobežka a ImagineCup

1. Futbalové ihrisko
Majstrovstvá sveta vo futbale sú tu! Nakreslite takéto futbalové ihrisko! Napíšte príkaz ihrisko s dvoma vstupmi šírkou a dĺžkou ihriska. Na ihrisku sú okrem obvodných čiar nakreslené aj čiary okolo bránky, ktoré sú dlhé polovicu šírky ihriska a široké sedminu dĺžky ihriska. Ďalej sú tam bránky, ktoré sú dlhé štvrtinu šírky ihriska a široké trinástinu dĺžky ihriska, pred ktorými sú bodky pokutového kopu v jedenástine dĺžky ihriska.
Nezabudnite napísať príkaz start, ktorý nakreslí ihrisko široké 350 a dlhé 550.



2. Rýchle občerstvenie McTurtle
Napíšte projekt, ktorý umožní hladnému turistovi vybrať si jedlá a nápoje z rýchleho občerstvenia McTurtle. Na stránke sú police s ponúkanými jedlami a nápojmi. Hladný turista si z nich ťahaním vyberá a dáva ich na svoju tácku. Ak pustí jedlo na tácke, toto jedlo tam zostane a na polici už taký druh občerstvenia nie je. Ak jedlo pustí mimo tácky, vráti sa tento druh občerstvenia na svoje miesto na polici. Ak sa aj neskôr turista rozhodne, že niektorý druh občerstvenia z tácky nechce, môže ho zobrať a ťahať a v prípade, že ho pustí mimo tácky, jedlo skočí naspäť na svoje miesto na polici. Takto si môže turista umiestniť na tácku ľubovoľné občerstvenie.
Obrázok stola s táckou a poličkami nájdete v súbore stol.bmp. Ostatné obrázky jedál a nápojov v súboroch napoj.lgw, hamburge.lgw, kava.lgw, hranolky.lgw, ovocie.lgw, kolac.lgw a salat.lgw.
Pri programovaní v Comeniu Logu nezabudnite napísať príkaz start, ktorý umožní hladnému turistovi výber jedál a nápojov. Aby obrázky ostali viacfarebné, hneď na začiatku v ňom použite základný príkaz
zmen.logo [maximagecolorbits 24]


3. Rebríky a hady
Napíšte program, ktorý umožní hráčovi hrať hru Rebríky a hady: na hracej ploche 10x10 políčok s číslami 1..100 rozmiestnenými tak, ako je to na našom obrázku, sa ešte nachádza niekoľko rebríkov a hadov. Úlohou hráča je prejsť kameňom zo štartovacieho políčka na políčko s číslom 100 a to pomocou hádzania kocky. Hráč postupuje od nižších čísiel k vyšším podľa toho, aké číslo mu na kocke padlo. Ak hráč stúpi na políčko, na ktorom sa nachádza začiatok rebríka, jeho kameň „vylezie“ po tomto rebríku a presunie sa na políčko, na ktorom je horný koniec rebríka (takýmto spôsobom sa hráč dostáva bližšie k číslu 100). Ak hráč stúpi na políčko, na ktorom sa nachádza hlava hada, jeho kameň sa šmykne po hadovi a presunie sa tak na políčko, na ktorom sa nachádza chvost tohto hada (takto sa hráč vzďaľuje od čísla 100).
Počítač umožní hráčovi hádzať kockou (napr. pri kliknutí na ňu sa kocka niekoľkokrát „otočí“ a ostane na nej nejaké číslo). Hráč potom môže ťahaním myši zobrať svoj kameň z políčka, na ktorom sa nachádza a položiť ho na políčko podľa hodnoty na kocke – počítač kontroluje, či hráč položil kameň správne políčka podľa hodnoty na kocke. Ak hráč položí kameň na nesprávne políčko, kameň sa vráti na to políčko, z ktorého ho hráč zobral. Ak hráč položí kameň na správne políčko, kameň tam ostane až na prípady, keď sa na tomto políčku nachádza spodná časť niektorého rebríka alebo hlava niektorého hada – vtedy počítač sám presunie kameň na nové políčko, teda na druhý koniec rebríka alebo hada.

Samotné rozmiestnenie rebríkov a hadov vo vašej hre si môžete zvoliť ľubovoľné a pevné (t.j. každá hra bude mať rovnaké rozmiestnenie). Počítač ešte zabezpečuje, aby sa pri hre striedali hody hráča a posuny kameňa, t.j. nedovolí hodiť viackrát za sebou kockou, kým hráč nepotiahne kameňom na správne políčko podľa aktuálneho hodu kockou. Jedinou výnimkou je, keď je kameň blízko čísla 100 – vtedy dovolí hráčovi hodiť kockou toľkokrát, aby hráč mohol kameňom ťahať, t.j. dať ho buď bližšie k číslu 100 alebo priamo na toto číslo. Obrázky čísel nájdete v súbore cisla.lgw, obrázok štartovej pozície v súbore start.lgw, obrázok hracieho kameňa v súbore kamen.lgw. Ďalej máte k dispozícii obrázky hadov a rebríkov v súboroch had1.lgw, had2.lgw, had3.lgw, rebrik1.lgw, rebrik2.lgw, rebrik3.lgw. Obrázok hracej kocky je v súbore kocka.lgw.
Nezabudnite napísať príkaz start, ktorý pripraví hraciu plochu a umožní hráčovi hrať túto zaujímavú hru. Aby obrázky v Comenius Logu ostali viacfarebné, hneď na úvod použite základný príkaz zmen.logo [maximagecolorbits 24]. Poznámka: Ak si myslíte, že nestihnete vytvoriť program pre hraciu plochu 10x10, môžete ju zmenšiť napr. na 5x5 a potom naprogramovať funkčnosť celej hry s aspoň jedným hadom a jedným rebríkom.

© Monika Tomcsányiová