Úlohy školského kola 8. ročníka súťaže Cologobežka a ImagineCup

1. Čarujeme hviezdičky
V škole čarodejníkov sa učia aj to, ako správne točiť kúzelnou paličkou. Pani učiteľka ukáže mladým čarodejníkom obrázok z knihy Čarov a kúzel. Čo sa však nestalo! Na dnešnú hodinu nemá obrázok – niekto z knihy vytrhol list. Hlavná čarodejníčka si ten obrázok pamätá, a tak ho načrtla. Pri čarovaní je však dôležitá aj presnosť – hviezdičky musia mat päť vrcholov. Prvá hviezda má veľkosť strany 3 a každá nasledujúca má stranu o 3 dlhšiu ako tá pred ňou. Natočenie medzi nimi je tiež presne 30 stupňov a hviezd musí byt presne 30. Pomôžte vytvoriť presný obrázok.
Nezabudnite napísať príkaz start , ktorý nakreslí tieto hviezdičky.



2. Obrazy
Maliar obrazov by niekedy veľmi rád videl svoje obrazy nakreslené v rôznych farbách. Kedysi by na to musel minúť veľa farieb, dnes môže využiť počítač. Vytvorte projekt, ktorý umožní prefarbovať obrazy. Po spustení projektu sa na ploche objaví obraz a všetky jeho uzatvorené časti sa zafarbia náhodnou farbou. Obraz sa takto prefarbuje po každom stlačení medzery. Ak používateľ stlačí šípku vpravo, na ploche sa objaví ďalší obraz. Šípka vľavo zobrazí predchádzajúci obraz. Ak sa pri stlačení šípky vpravo zobrazoval posledný pripravený obraz, zobrazí sa prvý. Podobne, ak sa stlačí šípka vľavo a zobrazoval sa prvý obraz, zobrazí sa posledný. Takto si môže používateľ nechať prefarbovať všetky obrazy, ktoré si pripravil. Obrazy nájdete v súboroch JeanArp.bmp, AmishQuilt1.bmp, AmishQuilt2.bmp.
Nezabudnite napísať príkaz start , ktorým sa tento program spustí.


3. Cesta

Napíšte projekt, ktorý umožni jednému hráčovi hrať hru Cestár. Na hracej ploche 10x8 políčok je na väčšine políčok zobrazená tráva. Na začiatku hry sa v ľavej časti trávnatej plochy objaví začiatok cesty a na nej auto. V pravej časti hracej plochy sa objaví parkovacie miesto. Úlohou hráča je postaviť cestu od auta k tomuto parkovaciemu miestu. Cestu pritom postupne skladá z kartičiek, na ktorých sú nakreslené jednotlivé časti cesty – zákruty, vodorovná a zvislá časť cesty. Hráč vždy vidí päť kartičiek, ktoré bude postupne dávať do hracej plochy – sú uložené zvislo v ľavej časti obrazovky. Keď hráč klikne do hracej plochy, objaví sa na tomto mieste najspodnejšia kartička. Táto kartička potom zmizne z ponúkaných kartičiek a to tak, že štyri kartičky nad ňou sa posunú nižšie a najvrchnejšej kartičke sa vygeneruje náhodná časť cesty. Hráč môže kliknúť do plochy na miesto, kde je tráva, ale aj na miesto, kde už bola predtým položená nejaká časť cesty – okrem políčok na ktorých je auto a parkovacie miesto (tie sa počas hry nedajú zmeniť). Ak si hráč myslí, že cestu má pripravenú, stlačí tlačidlo s obrázkom auta – nachádza sa v spodnej časti ľavej strany plochy. Týmto tlačidlom sa spustí automatický pohyb autíčka. Autíčko bez zásahu hráča prechádza po ceste a v zákrutách správne zatáča. Keď autíčko príde na parkovacie miesto, hra končí víťazstvom hráča a správou SUPER. Ak autíčko vyjde počas svojho pohybu po ceste na trávu alebo mimo hracej plochy, zobrazí sa animácia výbuchu a hra končí. K dispozícii máte súbory trava.lgw, cesta.lgw, pMiesto.lgw, auto.lgw, vybuch.lgw, tAuto.lgw. V programe nezabudnite napísať príkaz start , ktorý pripraví hraciu plochu a umožní hráčovi skladať cestu.




© Monika Tomcsányiová