Úlohy celoslovenského kola 6. ročníka súťaže COLOGOBEŽKA

1. Kvet
Jozefínka je známa pestovateľka kvetov. Nebojí sa skúšať ani nové druhy. Aj tento rok jej už kvety pekne vyrástli. Tento druh kvetov môže mať niekoľko lupeňov, ktoré sú rozložené do kruhu. Každý z lupeňov sa ešte skladá z niekoľkých tenučkých lístočkov (znázornené sú ako čiarky), ktoré sa postupne zväčšujú. Jozefínka by chcela kvety ukázať aj svojim priateľom a rozhodla sa, že im ich nakreslí pomocou príkazov Loga, aby si aj oni mohli vyskúšať aké zvlášte kvety môžu z tejto odrody vyrásť.

Jednoduchší variant: Napíšte príkaz, ktorý nakreslí kvet aký je na obrázku. Kvet má 7 lupeňov, každý z nich má 23 lístočkov (lístočky sa od seba odchyľujú o 2°). Najmenší lístoček je dlhý 16 a každý ďalší lístoček je o 5 dlhší.
Zložitejší variant: Napíšte príkaz so 4 vstupmi, ktorý nakreslí ľubovoľný kvet tohto druhu. Prvý vstup označuje počet lupeňov, druhý počet lístočkov v každom lupeni (lístočky sa od seba odchyľujú o 2°), tretí vstup znamená dĺžku najkratšieho lístočku v každom lupeni (tento lístoček sa v lupeni nachádza celkom vľavo) a posledný vstup označuje o koľko dlhší narastie nasledujúci lístoček (lístočky sa postupne zväčšujú o túto veľkosť). Kvet, ktorý vidíte na obrázku sa nakreslil volaním príkazu kvet 7 23 16 5

Nezabudnite napísať príkaz start, ktorý zmaže plochu a nakreslí taký kvet aký je na obrázku.



2. Zoologická záhrada
Naše malé mesto práve vybudovalo zoologickú záhradu. Hoci je tam iba niekoľko zvierat (žirafa, bizón, tiger, hroch, lev a klokan) už sme uvítali aj prvého návštevníka. Ten sa práve prechádza po ZOO. A čo si o nej myslí? To by určite radi vedeli hlavne tí, ktorí sa o zvieratá starajú...
Napíšte program, ktorý bude znázorňovať prechádzanie sa návštevníka po ZOO a zobrazovať, čo si myslí o jednotlivých zvieratách, prípadne ďalšie jeho názory na ZOO. Návštevník začína svoju púť v ľavom dolnom rohu zoologickej záhrady a chodí neustále po sivej ceste dokola. Keď na neho klikneme, v textovej ploche sa nám zobrazia jeho názory.
Jednoduchší variant: Pri kliknutí na pohybujúceho sa panáčika sa vypíše jeden názor o niektorom zvierati (napr. že je spokoné) a dva názory alebo otázky návštevníka (napr. že je hladný alebo smädný).
Zložitejší variant: Po kliknutí na panáčika sa zobrazia 3 náhodné vety. Prvá z nich bude názor o nejakom náhodne vybranom zvierati zo všetkých zvierat ZOO (návštevník sa o ňom náhodne vyjadrí, či je spokojné alebo nahnevané). Ďalšie dve vety budú názory alebo otázky návštevníka náhodne vybraté zo všetkých názorov v súbore nazory.txt.
Obrázok ZOO nájdete v súbore zoo.bmp, obrázok návštevníka v súbore panacik.lgw. Názory a otázky návštevníka nájdete v textovom súbore nazory.txt.
Pomôcka: na zobrazovanie do textovej plochy využite príkazy: pis, pripis, prípadne zobraz
Nezabudnite napísať príkaz start, ktorý odštartuje pohyb návštevníka a funkčnosť celého projektu.


3. Zariaďujeme obývačku
Práve sme si kúpili nový byt a ideme ho zariaďovať. Zatiaľ sme kúpili nábytok do obývačky – sedačku z troch dielov, stôl, tri stoličky a televízor (spolu so stolíkom). Nevieme sa však rozhodnúť, kde čo dať. Pomôžte nám.

Napíšte projekt, ktorý nám dovolí umiestňovať a otáčať jednotlivé kusy nábytku. Na ploche sa nachádza obrázok obývačky a v dolnej časti obrázky jednotlivých kusov nábytku. Keď klikneme na niektorý kus nábytku, zmení sa jeho farba na tmavšiu sivú – označí sa (využite napr. príkaz zmen.aktivnu.farbu). Tento kus nábytku môžeme potom ťahať po ploche a niekde umiestniť. Na ploche sa ďalej nachádza tlačidlo na otáčanie nábytku. Keď naň klikneme, nábytok, ktorý je označený sa otočí o 90° vpravo. Obrázok obývačky nájdete v súbore obyvacka.bmp. Obrázky jednotlivých kusov nábytku v súboroch sedacka1.lgw, sedacka2.lgw, sedacka3.lgw, stol.lgw, stolicka.lgw, telka.lgw, obrázok tlačidla na otáčanie v súbore otacaj.lgw.

Nezabudnite napísať príkaz start, ktorý zabezpečí umiestnenie všetkých kusov nábytku do dolnej časti plochy a funkčnosť celého projektu.
 



© Monika Tomcsányiová