1. Vianoce, Vianoce...
Niektoré deti, napriek požiadavke v každej
úlohe, nezadefinovali príkaz start,
ktorý by nakreslil aspoň jeden pekný strom. Ak aj ich príkazy so vstupmi
kreslili pre nejaké vstupy dobrý strom, neboli sme schopní, pri takom množstve
riešení, hľadať tie správne čísla. Príklad je vtedy bodovaný skôr podľa
toho, či sa nám podarilo nájsť vstupy, ktoré kreslili niečo podobné ako
strom. Iné zase zadefinovali príkaz start so vstupmi (to
sa nikdy nerobí!, lebo tento
príkaz sa spustí pri načítaní projektu a vypíše sa vlastne hneď chyba).
Ďalšie komplikácie vznikali, keď opäť nebol zadefinovaný príkaz start, ale množstvo príkazov, ktoré síce nechceli vstupy, ale mali také nezmyselné mená, že sme vlastne nevedeli a len ťažko hľadali, ktorý z nich je ten, ktorý kreslí nejaký strom.
Preto Vás, učiteľov, znovu prosíme, aby ste deti upozorňovali, že meno príkazu musí vystihovať jeho činnosť, lebo inak je celý projekt pre iných používateľov nečitateľný. A každý projekt musí mať príkaz start (bez vstupov), ktorý zabezpečí jeho správne spustenie.
2. Panelák
Najviac problémov nám spôsobili pozadia a obrázkové premenné. Ak máme
k projektu vytvorené iba jedno pozadie, je najjednoduchšie, ak je
zapísané spolu s ním alebo ak je v tom istom adresári. Vtedy pri jeho čítaní
nesieme zabudnúť na nasmerovanie čítania tohto pozadia do adresáru, v ktorom
je aj samotný projekt – pomocou základného príkazu adresa.projektu,
napr. citaj.plochu adresa.projektu "pozadie.bmp
Ak projekt pracuje s korytnačkami, ktoré majú nejaké tvary a tieto korytnačky nebude treba meniť, je najjednoduchšie vytvoriť tieto korytnačky, napr. pomocou pravého kliku, dať im príslušné tvary a obrázkové premenné netreba vôbec zapisovať ani pripájať k projektu. Ak predsa korytnačkám priraďujeme obrázky počas programu (napr. pomocou zmen.tvar), vytvoríme vo vnútri v projekte obrázkové premenné (v okne Pamäť, Objekty –> Pridaj premennú -> v dialógu nastavíme, že má byť Obrázková, nakreslíme ju a používame napr. zmen.tvar :moj.obrazok). Tieto premenné sa zapíšu spolu s projektom a opäť k projektu nepripájame žiadne ďalšie súbory (s ktorými sú väčšinou iba problémy…).
3. Mobil
Najviac chýb robili deti pri kontrolovaní
šípok, keď používali príkaz klaves
niekoľkokrát za sebou, čím dosiahli to, že Logo čaká na stlačenie ďalšieho
klávesu. Takto sa ich panáčik pohyboval iba na každé štvrté stlačenie toho
istého klávesu. Niektorí nechali panáčika, aby sa pohyboval stále a šípkami
mu iba zmenili smer jeho pohybu. Veľa detí nevedelo, ako testovať nájdenie
mobilu. Niektoré to vyriešili kontrolovaním farby bodu, iné pomocou základného
príkazu prekryvajuce.
Záver
Konkurencia sa tohto roku veľmi zvýšila.
Sme radi, že sa zapojili aj deti, ktoré iba začínajú programovať. Mrzí
nás však, že ich, vzhľadom na nedostatok peňazí, nemôžeme pozvať do celoštátneho
kola. Ak ste práve z takejto školy, v celkovej tabuľke si môžete urobiť
skupinu tých, ktorí riešili iba prvý, prípadne iba prvé dva príklady a
urobiť si hodnotenie Vašich detí v rámci tejto skupiny.
Ďalej Vás prosím, aby ste si zaobstarali novšie verzie Comenius Loga. U niektorých riešení sa totiž objavili príkazy, ktoré sa neskôr zmenili napr. setturtle. Vznikajú tak zbytočné nedorozumenia a problémy pri opravovaní. Číslo svojej verzie môžete vidieť, ak si v hlavnom menu vyberiete voľbu Help --> O programe Comenius Logo. Najnovšia verzia má číslo 1.1.053. Ak ju nemáte, opäť stačí poslať 2 diskety na známu adresu: KVI MFF UK, Mlynská dolina, 842 48 Bratislava (všimnite si nové smerovacie číslo!).