Priebeh a vyhodnotenie školského kola súťaže COLOGOBEŽKA

Do školského kola prvého ročníka súťaže sa prihlásilo 10 škôl z celého Slovenska. Niektoré z nás však hneď upozornili, že v prostredí Comenius Loga pracujú iba prvý školský rok. Chceli však vedieť, ako bude súťaž prebiehať, aby sa na ňu mohli do budúceho ročníka pripraviť čo najlepšie.

Teraz si zhrnieme chyby, ktorých sa deti dopúšťali a ktorých by sa mali v budúcnosti vyvarovať. Mnohé z nich vznikli zrejme nepozorným čítaním (vieme, že u takto malých detí je dosť ťažké naučiť sa pozorne čítať text, ale pri úlohách je to nutné). Pri takýchto chybách môžu pomôcť aj učitelia, povzbudením žiaka, ktorý rieši úlohu nepresne, aby si ešte raz lepšie prečítal zadanie...

1. Navrhni šablónu pre hru BINGO

Niektorí žiaci nepochopili slová "navrhni projekt, ktorý bude kresliť...", čo znamená, že samotný projekt si musí zabezpečiť aj nakreslenie štvorcovej siete. Túto sieť nakreslili v nejakom kresliacom editore, avšak často veľmi nepresne, spoločnosť Tipujeme všetci by si ju zrejme nekúpila... Najčastejšou chybou pri výpise čísel bol ich nepresný rozsah. Namiesto 1 až 99 zapisujú do šablóny čísla 0 až 98. Ani jeden súťažiaci sa nepustil do zarovnania k pravému okraju.

2. Reklama

Mnohé deti si úlohu priveľmi zjednodušili, keď ich písmenká poskakovali iba tam a späť, hoci v zadaní bolo napísané, že sa písmená hýbu "aspoň trikrát...". Jeden žiak zabudol vypísať písmená pred a za pohybujúcim sa textom, jeden si nezapísal plochu, v ktorej mal ostatný text.

3. Automatické otváranie dverí

Sme veľmi radi, že do riešenia tejto úlohy sa pustili aj deti, ktoré programujú iba krátko a vedeli si jej zadanie upraviť tak, aby ho boli schopné zvládnuť. Čo sa týka skúsenejších programátorov, mnohí sa snažili kontrolovať veľmi presnú pozíciu panáčika a niekedy sa im to neporadilo celkom doladiť. Do čakania na klikanutie sa pustili len traja súťažiaci, celkom správne to nevyriešil nikto.

Na záver uvádzame vzorové riešenia programov. Niektoré sme trochu upravili, aby boli čitateľnejšie.

1. Bingo, riešenie: Michal Hrobár, sekunda B, ZŠaG Košická ul., Bratislava
 
viem start 
 zmaz 
 pd zmen.fp 0 zmen.hp 1 
 siet 
 ph vz 95 
 vl 90 do 20 
 text [B] 
 vp 90 do 20 vl 90 
 text [I] 
 vp 90 do 20 vl 90 
 text [N] 
 vp 90 do 20 vl 90 
 text [G] 
 vp 90 do 20 vl 90 
 text [O] 
 vz 103 vl 90 do 2 vp 90 
 vypis.cisla 
koniec
viem siet 
 opakuj 5  [do 100 vz 100 vl 90 do 20 vp 90] 
 vp 90 
 opakuj 5  [do 100 vz 100 vl 90 do 20 vp 90] 
 do 100 
koniec 

viem vypis.cisla 
 opakuj 5 ~ 
  [opakuj 5  [text ( nahodne 99 ) + 1 vl 90 do 20 vp 90] ~ 
   vp 90 do 100 vl 90 do 20] 
koniec 
 

Na zarovnanie menších čísel ako 10 je potrebné upraviť príkaz vypis.cisla takto (korytnačka musí mať nasledovne nastavené písmo zmen.pismo [Arial] [10 700 0 0 0]):

viem vypis.cisla
 opakuj 5 ~
  [opakuj 5 ~
    [urob "c ( nahodne 99 ) + 1 ~
      ak :c < 10 [vp 90 do 7 vl 90 text :c vl 90 do 27 vp 90] [text :c vl 90 do 20 vp 90]] ~
     vp 90 do 100 vl 90 do 20]
koniec

2. Reklama, riešenie: R. Pražský, G A. Merici, Trnava
Najprv si vyskúšajte príkaz co_bezka, ktorý vypíše nepohyblivý text. Potom vytvorte korytnačky s menami "l, "o, "g, a "oo, neaktívne, s perom hore a s obrázkami príslušných písmen. Korytnačky vytvorte na tých miestach, kde zostala medzera medzi nepohyblivými písmenami v slove COLOGOBEŽKA. Samotný pohyb je zabezpečený nekonečnou rekurziou.
viem start 
 zmaz 
 co_bezka 
 pohyb 
koniec 

viem co_bezka 
 ph vl 90 do 166 vp 90 do 127 
 text [CO] 
 vp 90 do 320 vl 90 
 text [BEŽKA] 
koniec

viem pohyb 
 pre "l [vp 20 do 5] 
 pre "o [vp 30 do 5] 
 pre "g [vp 43 do 5] 
 pre "oo [vp 25 do 5] 
 cakaj 10 
 pohyb 
koniec 
 
3. Dvere, naše riešenie
Pred spustením programu musíte mať vytvorené dve korytnačky s menami "dvere a "panak, neaktívne s perom hore a s príslušnými tvarmi. Pre "dvere očakávame 5 fáz, horný rám dverí je na súradnici 50, stred na x-ovej súradnici 0, korytnačka je animačná.
 
viem start 
 zmaz 
 pre 0 [skry] 
 pis [Klikni niekam mysou!] 
 vojdi1 
koniec 

viem vojdi1 
 prenes.panaka 
 zmen.smer smer.k [0 -200] 
 chod.ku.dveram 
 zmen.smer 0 
 vojdi 
 vojdi1 
koniec 

viem prenes.panaka 
 urob "k klaves 
 ak :k = - 2 ~ 
   [pre "panak [zmen.poz poz.mysi]  ukonci] 
 prenes.panaka 
koniec 

viem chod.ku.dveram 
 pre "panak ~ 
 

   [ak y.sur < - 177~ 
   [ak abs x.sur < 20 [ukonci]]] 
 do 1 
 chod.ku.dveram 
koniec 

viem vojdi 
 ak pre "panak [y.sur] > -30 [zatvor.dvere ukonci] 
 do 3 cakaj 10 
 ak pre "panak [y.sur] > -115 [otvaraj.dvere] 
 vojdi 
koniec 

viem zatvor.dvere 
 ak pre "dvere [faza] = 1 [ukonci] 
 pre "dvere [zmen.fazu faza - 1] 
 cakaj 10 
 zatvor.dvere 
koniec 

viem otvaraj.dvere 
 ak pre "dvere [faza] = 5 [ukonci] 
 pre "dvere [zmen.fazu faza + 1] 
koniec

  



© Monika Tomcsányiová