5. Aplikácie IS - Elektronické podnikanie

Zameriame sa na nasledujúce témy. Na tejto stránke ešte nájdete:

5.1 Elektronické podnikanie

Elektronické podnikanie dnes predstavuje celú škálu produktov, aplikácií a služieb obsiahnutých v informačných systémoch podnikov. Ich spoločným znakom je využitie elektronických komunikačných kanálov a najmä internetu na realizáciu obchodných procedúr a operácií.

IS obsahujú celý rad aplikácií elektronického podnikania a obchodovania na základe elektronickej výmeny dát, XML a ďalších technológií s rozlíšením toho, či obchodujú dve firmy, alebo firma s koncovým zákazníkom, prípadne ďalšie formy.

Aplikácie elektronického podnikania možno rozdeliť do troch hlavných skupín:

5.2 Elektronický obchod


Elektronický obchod sa tiež nazýva e-commerce. Aplikácie e-commerce pokrývajú najmä predaj, sklady, marketing.

Elektronický obchod sa realizuje najmä medzi podnikom a konečným spotrebiteľom prostredníctvom webových aplikácií v prostredí internetu.

Poskytuje služby ako:





5.3 Elektronické zásobovanie

Elektronické zásobovanie sa tiež nazýva e-procurement.

Rozumieme pod ním zásobovanie zaisťované s využitím IKT, najmä internetu.

Zahŕňna:

5.4 Elektronické trhoviská

Elektronické trhoviská sa tiež nazývajú e-marketplace, alebo elektronické obchodné miesta.

Sú to aplikácie elektronického podnikania, ktoré vytvárajú v prostredí internetu priestor na realizáciu mnohostranných (elektronicky realizovaných) obchodných transakcií. Transakcie sa tu uskutočňjú medzi mnohými partnermi, t. j. vo väzbách M:N.

Elektronické trhoviská môžu byť: Elektronické trhoviská môžeme rozlišovat tiež podľa rozhodujúcich pozícií alebo aktivít na:

5.5 Vzťahy v elektronickom podnikaní

Základné vzťahy v elektronickom podnikaní sú znázornené na nasledujúcom obrázku.



Vysvetlime si význam uvedených skratiek:

Pri realizácii obchodných transakcií dochádza k výmene štruktúrovaných dát. Pritom sa využívajú základné princípy EDI a jazyk XML (eXtensible Markup Language).

6.6 Elektronická výmena dát

EDI (Electronic Data Exchange) sa chápe ako spôsob výmeny štruktúrovaných dát (napr. objednávok, faktúr, a pod.) na základe dohodnutých štandardov správ.
Jedná sa o výmenu dát medzi informačnými systémami jednotlivých obchodných partnerov.

Štandardy EDI definujú spôsob vyjadrenia jednotlivých častí obchodných dokumentov, ich položiek (ID tovaru, názov, cena, dátum dodania, ...) a zoskupovanie položiek do obchodných dokumentov alebo správ (objednávka, faktúra, ...).



Hlavné prínosy EDI pre postavenie a rozvoj podniku:

Zhrnutie:

Elektronické podnikanie predstavuje celú škálu produktov, aplikácií a služieb obsiahnutých v IS podnikov, ktorých spoločným menovateľom je využitie elektronických komunikačných kanálov a najmä internetu na realizáciu obchodných procedúr a operácií.

Aplikácie elektronického podnikania možno rozdeliť do troch hlavných skupín:
  • Elektronický obchod - predaj, sklady, marketing s využitím internetu.
  • Elektronické zásobovanie - zásobovanie zaisťované s využitím IKT, najmä internetu.
  • Elektronické trhoviská - aplikácie elektronického podnikania, ktoré vytvárajú v prostredí internetu priestor na realizáciu mnohostranných (elektronicky realizovaných) obchodných transakcií.
EDI (Electronic Data Exchange) je spôsob výmeny štruktúrovaných dát (napr. objednávok, faktúr, a pod.) na základe dohodnutých štandardov správ medzi IS jednotlivých obchodných partnerov pomocou elektronických prostriedkov.

Zoznam použitých a odporúčaných zdrojov:


© Ľudmila Jašková, KZVI, FMFI UK Na hlavnú stránku december 2021