2. Informačný systém

2.1 Čo sú dáta a čo informácie?

Východiskom pre vymedzenie pojmu informačný systém (IS) sú pojmy informácie a dáta (údaje). Pri ich používaní, či dokonca definovaní, veľmi často dochádza k nejednoznačnosti. Existuje niekoľko názorových prúdov na definíciu dát a informácií. Raz sa pokladajú za ekvivalenty, inokedy dáta (údaje) za vstupy a informácie za výstupy z informačného procesu. My budeme chápať dáta a informácie nasledujúcim spôsobom.

Dáta

Dáta (údaje) - vyjadrenie skutočnosti a myšlienok v predpísanej podobe tak, aby ich bolo možné prenášať a spracovávať. Je to akákoľvek správa, oznam, alebo zaznamenaný fakt. Nemusí mať pre príjemcu význam. Príklady dát sú v nasledujúcej tabuľke.
Typ dát Reprezentácia dát
Alfanumerické dáta Čísla, písmená, iné znaky
Grafické dáta Kresby, fotografie, schémy, diagramy
Zvukové dáta Zvuk, hluk, tóny
Video dáta Pohyblivé obrázky

Informácie

Informácie sú výsledkom spracovania dát, znižujú našu neznalosť v konkrétnych podmienkach. Informácie vznikajú, keď sa údajom priradí význam a kontext pre príjemcu, definovaním a pochopením vzťahov medzi dátami.

Príklady informácií
  • Vonku je 20 stupňov.
  • Anička dostala známku 5 z diktátu.
  • Obrázok s popisným textom.
  • Okomentované video alebo zvuková nahrávka.

Vlastnosti kvalitnej informácie

Presnosť Presná informácia je bez chýb. V niektorých prípadoch vzniká nepresná informácia spracovaním chybných dát.
Úplnosť Úplná informácia obsahuje všetky dôležité fakty. Napríklad finančná správa, ktorá neobsahuje informácie o všetkých výdavkoch je neúplná.
Výhodnosť Získanie informácie by nemalo byť príliš nákladné.
Flexibilnosť Flexibilná informácia sa dá použiť na viacero účelov. Napríklad informácie o prospechu žiaka sú dôležité pre žiaka, pre učiteľa, pre rodiča, pre ďalšiu školu, na ktorú sa žiak hlási.
Spoľahlivosť Spoľahlivosť informácie väčšinou závisí od spoľahlivosti metódy na zber dát. Taktiež závisí od spoľahlivosti zdroja informácií.
Relevantnosť Relevantnosť informácie je dôležitá pre toho, kto robí na jej základe rozhodnutie. Napríklad konkrétna známka z konkrétneho predmetu je dôležitá pre učiteľa, keď sa rozhoduje o výslednej známke, ale nie je relevantná v budúcnosti pre zamestnávateľa.
Jednoduchosť Informácia by mala byť jednoduchá. Príliš podrobná a komplexná informácia môže zahlcovať. Ten, kto sa na základe takejto informácie má rozhodnúť, môže mať problém rozlíšiť, čo je naozaj dôležité.
Aktuálnosť Aktuálna informácia je k dispozícii v správnom čase. Napríklad informácia o tom, aké bolo počasie minulý týždeň nám nepomôže rozhodnúť sa o tom, či si máme obliecť kabát alebo nie.
Overiteľnosť Pravdivosť informácie sa má dať overiť, napríklad porovnaním informácií z viacerých zdrojov. Za pravdivosť je zodpovedný autor, ktorý informáciu zverejňuje.
Prístupnosť Informácia má byť pre autorizovaných používateľov dostupná v správnom formáte a na očakávanom mieste.
Bezpečnosť Informácia má byť chránená pred prístupom neautorizovaných používateľov.

2.2 Čo je system?

Kdekoľvek sa práve nachádzame, obklopuje nás množstvo rôznorodých vecí, predmetov, objektov, ... Tie ale neexistujú osamotene, ale vo vzájomných interakciách, vzájomne na seba viac či menej intenzívne pôsobia. Obklopujú nás teda systémy. Sú všade v najrozmanitejších podobách. Sú to ľudia a ich spoločenstvá, rastliny a zvieratá tvoriace ekosystémy, sociálne a technické systémy, a mnohé ďalšie.

Systém

Pre každý systém je typické, že sa skladá z prvkov (častí), medzi ktorými existujú vzťahy (väzby, relácie). Prvok systému môže mať opäť svoju vlastnú štruktúru a správanie, môže to byť podsystém daného systému.

Systém je akákoľvek množina (jeden, alebo viac) vzájomne prepojených, ovplyvňujúcich sa prvkov (komponentov, elementov, objektov), ktoré pracujú, fungujú spoločne ako jeden celok, aby boli dosiahnuté špecifické ciele.

Systém je oddeliteľný od okolitého prostredia. Prvky systému navzájom úzko súvisia. Pôsobenie alebo podmienky, ktoré ovplyvňujú ktorýkoľvek jeden prvok systému, vplývajú na všetky ostatné v rámci systému. Vzájomné väzby medzi prvkami systému sú relatívne silnejšie oproti interakcii s okolím.

Každý systém určitým spôsobom existuje, je v interakcii s okolitým svetom. Z hľadiska správania systému je preto vhodné definovať jeho vstupy a výstupy, cez ktoré komunikuje s vonkajším svetom, prípadne hranicu systému a jeho okolie.

Každý systém má:
  • vstup
  • mechanizmus spracovania
  • interakcie s okolím
  • výstup
  • ohraničenie

Umývačka áut ako systém

  • vstup - špinavé auto
  • mechanizmus spracovania - čistenie, sušenie, lakovanie
  • interakcie s okolím - prívod vody, elektriny, čistiacich prostriedkov, odvádzanie odpadu a podobne
  • výstup - čisté auto
  • ohraničenie - múry, vstupná a výstupná brána


Keď hovoríme o systéme, máme vždy na mysli celok, niečo zložené, nie však náhodne, ale podľa určitého poriadku.

Efektívny systém by mal byť synergický. To znamená, že ak systém správne funguje, hodnota jeho výsledku (produktu) je väčšia, ako by bol celkový súčet produktov jeho jednotlivých častí, keby pracovali samostatne.

Podsystém

Podsystém – subsystém je relatívne oddelená a rozšíriteľná časť (zložka, prvok) systému. Môže ním byť napríklad atóm v molekule, bunka v organizme, motor, podvozok, karoséria v automobile a pod. V spoločenských systémoch je základným podsystémom človek.

Prvok systému je na danej rozlišovacej úrovni ďalej nedeliteľná časť, ktorá sa vymedzuje z hľadiska hĺbky poznania systému alebo jeho skúmania na základe jeho vlastností. Pre vymedzenie prvku je rozhodujúce identifikovanie tých jeho vlastností, na základe ktorých vznikajú vzťahy k iným prvkom. Rozloženie systému na prvky a poznanie ich vlastností vytvára predpoklady pre zásahy do štruktúry systému, ktoré vedú k skvalitneniu funkcií prvkov, a tým aj k zlepšeniu fungovania systému ako celku. Prvky možno hodnotiť z rôznych hľadísk, na základe čoho sa určujú vnútorné, hraničné, vstupné, výstupné, riadené prvky aj riadiace prvky.

Štruktúra systému je vnútorné usporiadanie prvkov a väzieb v systéme. Štruktúra systému je teda usporiadaná množina vzťahov medzi prvkami systému. Znalosť štruktúry systému umožňuje predvídať vývoj jeho správania a vzhľadom na plnenie stanovených cieľov, uskutočňovať aj účinné zmeny v štruktúre systému. Zásah do štruktúry systému znamená nielen nové usporiadanie prvkov a väzieb, ale aj prípadné zaradenie nových prvkov a vyradenie tých, ktorých vlastnosti neumožňujú plniť ciele systému.

Identifikácia systémov závisí od uhla pohľadu, skúseností, praxe a potrieb pozorovateľa. Napríklad na Zem a Slnko môžeme nazerať ako na oddelené objekty (entity, prvky). Ale človek so systémovým prístupom si musí všimnúť, že Zem závisí od slnečného tepla, svetla a ďalších vecí, bez ktorých by nemohla vo svojej súčasnej podobe existovať. Preto Zem a Slnko môžeme považovať za súčasti jednoduchého systému. Slnko má však podobné vzťahy s Merkúrom, Venušou a ostatnými planétami. Preto Zem môžeme vidieť ako jednu časť solárneho systému, ten ako súčasť galaxie atď.

Zobrazovanie systémov

Pri definovaní akéhokoľvek systému rozlišujeme v ňom dva druhy množín:
  • množinu objektov (prvkov, častí, atď.),
  • množinu vzťahov, relácií, zobrazení, funkcií a pod.
Je to dôležité najmä pri tvorbe formálneho systému (modelu), prostredníctvom ktorého reálny systém skúmame.

Všeobecná definícia systému: Systém je dvojica s = (A, R), kde A je množina prvkov systému a R je množina vzťahov (relácií, interakcií) medzi nimi, ktorá má ako celok určité vlastnosti. Tieto relácie nazývame štruktúra. V systéme sú prvky štruktúrou spojené do celku.

Veľmi často sa takto zavedený systém znázorňuje v tvare orientovaného grafu, v ktorom:
  • vrcholy grafu znázorňujú prvky systému,
  • hrany grafu znázorňujú interakcie v systéme.

2.3 Čo je informačný systém?

Budeme sa zaoberať najmä informačnými systémami organizácií (podnikov, firiem, univerzít, bánk, inštitúcií). Každá organizácia je systém, ktorý je určený okrem iného svojimi strategickými cieľmi, ľuďmi, technológiami a procesmi. Plnenie strategických cieľov je závislé od kvality riadenia organizácie a dobré riadenie si vyžaduje kvalitné informácie. Každá organizácia má svoj systém tvorby, prenosu, spracovania a uchovania informácií. Tento systém práce s informáciami vždy existuje, a to aj v organizácii, ktorá nevlastní žiadne počítače. Poznávanie, analýza a modelovanie toku informácií je súčasťou a predpokladom úspešného riadenia organizácie.

Moderné integrované počítačové informačné systémy sa skrátene nazývajú informačnými systémami. Majú za úlohu prispievať k synergii organizácie ako komplexného systému. Súčasné možnosti informačných technológií to plne umožňujú. Základnou podmienkou pre to je poznanie informačných potrieb, analýza prebiehajúcich procesov a pripravenosť ľudí na zvládnutie nových metód práce.

Hlavnými prvkami informačných systémov sú:
  • ľudia
  • hardvér
  • softvér
  • telekomunikačné technológie
  • databázy
  • procedúry

2.4 Čo je model systému?

V systémovej vede sa dôsledne odlišujú systémy od objektov, ktoré odrážajú! S reálnymi objektmi nemôžeme v našich myšlienkach manipulovať. Manipulujeme len s ich odrazmi, t. j. modelmi.

V mnohých oblastiach vedy a techniky sú potrebné modely strojov, zariadení, celých technologických celkov (pomocou značiek, symbolov a pod). Zjednodušujú navrhovanie, konštrukciu, uľahčujú predaj, správnu prevádzku a obsluhu. Model sa používa na abstrahovanie podstatných vlastností systému.

Existujú rôzne modely.
  • Slovný model vo forme textového popisu (často je potrebné poznať špecializované výrazy, napr. v kuchárskej knihe – štipka soli)
  • Fyzický model vo forme obrazov, výkresov zhotovovaných podľa dohodnutých pravidiel (architektonické, dizajnérske návrhy, mapy, ...)
  • Schématický model - schémy, diagramy (elektrotechnické schémy s medzinárodne platnými symbolmi alebo abstraktnejšie diagramy, ktoré pozostávajú z vopred dohodnutých symbolov).
    graf diagram


  • Matematický model vo forme aritmetických výrazov - popisujú všeobecné systémy, kde premenné reprezentujú objekty a rovnice reprezentujú vzťahy medzi nimi

Zhrnutie

Vo všeobecnosti sa systémom rozumie sústava vzájomne prepojených a spolupracujúcich komponentov, ktoré fungujú spoločne ako celok, produkujúca určitý výsledný produkt.

Efektívne systémy sú synergické, teda ak systém správne funguje, vytvára produkt, ktorého hodnota je väčšia ako súčet hodnôt produkovaných jeho jednotlivými komponentmi.

Systém tvorby, prenosu, spracovania a uchovania informácií sa nazýva informačný systém. Systém práce s informáciami vždy existuje, a to aj v organizácii, ktorá nevlastní žiadne počítače.

Na reprezentáciu systémov používame modely.

Literatúra