1.1 Ako prebiehal vývoj k informačnej spoločnosti?
Ľudská civilizácia prekonala niekoľko radikálnych zmien, ktoré ovplyvnili život, prácu
a myslenie ľudí.
Agrárna spoločnosť a neolitická revolúcia
V období neolitu (asi 10 000 – 3000 rokov pred n.l.) nastávali zmeny v spoločnosti vyvolané priaznivejšími
klimatickými podmienkami, ktoré nazývame prvá neolitická revolúcia alebo aj revolúcia agrárna
(prechod od prvotnopospoľnej spoločnosti k feudalizmu). Hlavným zdrojom obživy sa stala pôda
a jej vlastníctvo.
| Udalosti |
Dôsledky |
- ľudia začali obrábať pôdu,
- domestikácia mnohých druhov zvierat aj rastlín
- lov menších zvierat
- výroba dokonalejších nástrojov
- rozvoj hrnčiarstva a spracovania kovov
- rozvoj obchodu
- výmena tovaru
- hľadanie nových surovín
|
- mierny nadbytok potravy
- viacdetné rodiny
- väčšia populácia
- sociálne rozvrstvenie
- špecializovaná práca a povolania
- vznik písma kvôli potrebe zaznamenávať tovar, výsadbu a obchodné údaje
|
Industriálna spoločnosť a priemyselná revolúcia
Druhou revolúciou bola
zmena feudálnej spoločnosti na industriálnu koncom 18. storočia.
Vtedy sa pozornosť obracia k iným hlavným výrobným zdrojom –
surovinám a energii.
| Udalosti |
Dôsledky |
- mechanizácia textilného priemyslu
- využitie uhlia a parných strojov pre prácu
- výstavba železníc
- mechanizácia baníctva a spracovania rudy
- inovácie a mechanizácia v tažkom priemysle (výroba ocele)
|
- vznik podnikateľskej vrstvy
- zvýšenie kúpyschopnosti obyvateľstva
- vznik robotníckej vrstvy, robotníckeho hnutia
- zavedenie obmedzení pre prácu žien a detí
- prvá hospodárska kríza zapríčinená nadvýrobou
|
Informačná spoločnosť a informačná revolúcia
V polovici 70. rokov minulého storočia nastáva zmena.
- Najdôležitejším zdrojom
a motorom hospodárskeho rozvoja prestávajú byť hmotné zdroje – energia, vyrobená oceľ,
ale stávajú sa ním informácie, znalosti a nové technológie.
-
Podstatná čast ľudí prechádza od práce priamo vo výrobe
k práci úzko zviazanej s využitím
informatiky a informačných technológií.
Pracujeme so slovami, číslami, myšlienkami.
Namiesto pestovania obilia, či výroby topánok, väcšina z nás zbiera, ukladá, premiestňuje,
triedi, vyhodnocuje, distribuuje údaje a informácie.
1.3 Ako prebiehal vývoj informačných systémov?
Ľudia na danom stupni vývoja vždy potrebovali v rôznej miere zaznamenávať,
vyhladávať, ukladať, triediť, prenášať, analyzovať, vyhodnocovať a prezentovať svoje
poznatky o okolitom svete. Zaznamenávali ich ako popisy objektov a procesov formou údajov
a informácií. Súbor spolupracujúcich prostriedkov, ktorý im to umožnoval, nazývame
informačný systém (IS). Pomáhal im orientovať sa v danom množstve rôznorodých údajov
a vyberať práve tie z nich, ktoré potrebovali a ktorým rozumeli – informácie.
IS bol a je principiálne technologicky nezávislý. Všetky vyššie spomínané činnosti možno
realizovať primitívnymi, ale aj supermodernými postupmi a prostriedkami. Napríklad prenos
údajov môžeme realizovať prostredníctvom špickových digitálnych technológií (DT), ale aj manuálnym
premiestňovaním rukopisných záznamov. Rovnako môžeme údaje ukladať na elektronické
nosiče, ale aj vyryť do hlinených tabuliek.
Revolučnú zmenu v budovaní informačných systémov priniesli so sebou počítače
a moderné digitálne technológie.
Prehľad objavov od praveku do konca 20. storočia

Najdôležitejšie objavy 21. storočia
| Smartfóny s dotykovou obrazovkou
|
2007 - iPhone, 2010 iPad, 2015 - Apple Watch
prenosné počítače s prístupom na internet, s aplikáciami a množstvom funkcií
|
| Sociálne siete
|
2004 - Facebook, 2006 - Twitter, 2010 - Instagram
zmenili spôsob, akým ľudia komunikujú, zdieľajú informácie a interagujú, čo významne ovplyvnilo kultúru, politiku a podnikanie
|
| GPS navigačné systémy
|
technológia GPS existuje od konca 20. storočia, ale v 21. storočí došlo k rozsiahlej integrácii GPS do spotrebiteľských zariadení vrátane smartfónov a automobilov
|
| Streemovacie služby
|
2006 - YouTube, 2007 - Netflix
presun poskytovania obsahu z fyzických médií do online priestoru
|
| Kryptomeny
|
2008 - Blockchain
technológia umožňujúca vývoj transparentných a bezpečných systémov na manažovanie digitálnych transakcií a dát
|
| AI a strojové učenie
|
umelá inteligencia a strojové učenie dosiahli v 21. storočí významný pokrok s aplikáciami v oblastiach spracovania prirodzeného jazyka, robotike, diagnostike v zdravotníctve, autonómnych vozidlách a personalizovaných odporúčaniach
|
| Virtuálna a rozšírená realita
|
2012 - Oculus Rift, 2016 - Microsoft HoloLens
technológie rozšírenej a virtuálnej reality sa rozšírili do rôznych oblastí vrátane zábavy, vzdelávania a zdravotnej starostlivosti
|
| Smart home a internet vecí
|
vzostup inteligentných domácich zariadení, ako sú termostaty, bezpečnostné systémy a osvetlenie, umožnil väčšiu kontrolu nad domácim prostredím prostredníctvom internetu vecí (IoT), čím sa vytvorili energeticky úspornejšie a bezpečnejšie domy
|
| Kvantové počítače
|
hoci sú stále v raných štádiách, sľubujú revolúciu vo výpočtovom výkone
|
| 3D tlač
|
2005 - prvá nízkonákladová 3D-tlačiareň
umožňuje vytvárať trojrozmerné objekty vrstvením materiálov na základe digitálnych modelov, táto technológia spôsobuje revolúciu v odvetviach ako výroba, zdravotníctvo (napr. protetika) a stavebníctvo
|
Informačné systémy súčasnosti
V súčasnosti sa s pojmom informačný
systém spája predstava rozsiahlej počítačovej siete, terminálov a rôznych typov počítačov,
na ktorých sú inštalované rozličné počítačové programy. Na rozdiel od nedávnej minulosti sa
používateľmi moderných počítačových informačných systémov stávame všetci.
V zamestnaní väcšinou prostredníctvom osobného počítača, na ulici
prostredníctvom bankomatu, informačného kiosku, smartfónu, doma prostredníctvom televízneho prijímača, alebo pripojením sa do siete internet.
Dnes chápe väčšina ľudí informačný systém ako súbor hardvérových a softvérových prostriedkov používaných na získavanie údajov, potrebných pre zabezpečenie čo najefektívnejšieho chodu organizácie a jej prezentáciu navonok, ich uchovávanie,
spracovávanie, distribúciu a sprístupňovanie rôznym skupinám používateľov.
Používatelia informačných systémov
Informačné systémy využívajúve informačné technológie sa objavujú od 60. rokov 20. storočia. Spolu s vývojom a využívaním
elektronických IS vzniklo veľa profesií a zmenila sa aj náplň práce mnohých tradičných
povolaní. Postupne vznikla skupina špecialistov, ktorí sa profesionálne zaoberajú IS a DT. Je
to nevyhnutné, pretože technické a programové prostriedky počítačov si vyžadujú špeciálne
ovládanie a špeciálne vzdelanie.
V 60. až 80. rokoch boli typické veľké centralizované výpočtové strediská, ktoré
zaisťovali všetko počítačové spracovanie. V nich bola sústredená počítačová technika
a počítačoví špecialisti. Bežný používateľ nemal prístup k počítaču vôbec, alebo bol jeho
prístup veľmi obmedzený. Od počítačov dostával len výstupné správy, tzv. zostavy, preto
bolo zložité rýchlo reagovať na meniace sa požiadavky a potreby používateľov.
V 80. a 90. rokoch s príchodom minipočítačov, osobných počítačov a nástupom
počítačových sietí dochádza k výrazným zmenám. Centrálne výpočtové strediská zanikajú,
rozširujú sa možnosti prístupu k počítačom a počítačovým sieťam, dochádza k obrovskému
nárastu počtu používateľov, t. j. ľudí využívajúcich počítačové prostriedky.
Informačné systémy si budujú štáty, ich inštitúcie, armády, polícia, mestá, podniky, banky, univerzity, ale aj rôzne spoločenstvá, a dnes už aj domácnosti. Tieto ustanovizne (môžeme ich nazvať súhrnne pojmom organizácie) používali informačné systémy v minulosti a používajú ich aj dnes. Príkladom špecializovaných inštitúcií slúžiacich na spracovanie, uchovávanie a poskytovanie informácií sú knižnice a archívy.
Používateľov z hladiska vzťahu k informačným systémom a digitálnym technológiám môžeme rozdeliť:
- nepoužívatelia – nepotrebujú bezprostredne využívať IT a IS (napr. remeselníci),
- pasívni používatelia – využívajú IS a IT pasívne, sú pre nich dopredu pripravené
funkcie (napr. pracovníci pri pokladni v obchode, pri okienku na pošte alebo v banke a pod.),
- aktívni používatelia – popri využívaní hotových funkcií sú schopní modifikácie
a prispôsobenia funkcií, dokážu identifikovať svoje informačné požiadavky, rozlíšiť, kedy
potrebujú pomoc špecialistu, a sú schopní s ním komunikovať a spolupracovať.