5. Asistenčné technológie pre osoby s poruchami učenia

Pokúsime sa nájsť odpovede na tieto otázky:
Na tejto stránke ešte nájdete:

5.1 Čo sú špecifické poruchy učenia?

Osoba so špecifickou poruchou učenia má obyčajne väčšie problémy s riešením jedného alebo viacerých typov mentálnych úloh.
Problémy osôb so špecifickými poruchami učenia sa väčšinou prejavujú zníženou schopnosťou spracovávať informácie v textovej alebo jazykovej podobe a porozumieť súvislostiam medzi informáciami.

5.2 Aké sú druhy špecifických porúch učenia?


Existuje široké spektrum špecifických porúch učenia, možno ich kategorizovať buď z medicínskeho hľadiska (autizmus, dyslexia, Downov syndróm, ...) alebo z funkčného hľadiska (poruchy pamäti, pozornosti, ...). Z hľadiska využitia digitálnych technológií je podstatné funkčné hľadisko.

Z funkčného hľadiska môžeme hovoriť o nasledujúcich poruchách.

5.3 Ako sprístupniť softvér a informácie ľuďom so špecifickými poruchami učenia?

Princípy dizajnu softvéru a webových stránok pre ľudí so špecifickými poruchami učenia sú v skutočnosti princípmi dizajnu dobrej použiteľnosti vo všeobecnosti. To znamená, že ak ich využijeme pri tvorbe softvéru alebo webových stránok, budú z toho profitovať všetci používatelia, nielen ľudia so špecifickými poruchami učenia.

5.3.1 Kompenzácia pamäťového deficitu

Ľuďom s poruchami pamäti pomôže akákoľvek pomôcka pripomínajúca celkový kontext webového sídla.

5.3.2 Kompenzácia ťažkostí s riešením problémov

Každý človek občas klikne na nesprávny odkaz, urobí preklep alebo urobí nejakú chybu, ale niektorí ľudia majú tendenciu robiť chyby oveľa častejšie ako priemerný používateľ. Bez ohľadu na to, ako často sa chýb dopúšťame, každý chce chybu ľahko a rýchlo napraviť.

5.3.3 Kompenzácia poruchy pozornosti

5.3.4 Kompenzácia poruchy spracovania informácií v textovej podobe

5.3.5 Kompenzácia poruchy spracovania matematického textu

Veľa ľudí môže mať problémy s porozumením výpočtov a vzorcov, či už majú úplný deficit v oblasti chápania matematických výrazov alebo len "matematickú fóbiu". Pri matematickej fóbii sa nejedná o zdravotnú diagnózu, ale o antipatiu k matematike, spôsobenú prevažne kultúrnymi faktormi. Napríklad obyvatelia USA nemajú z kultúrnych dôvodov radi matematiku, naproti tomu obyvatelia Ázie obyčajne nemajú s matematikou problémy.
Bez ohľadu na to, či sú problémy s matematikou spôsobené biologickým deficitom alebo kultúrnou averziou, autori matematického textu môžu zvýšiť zrozumiteľnosť buď tak, že sa vyhnú matematickým výrazom a výpočtom, alebo pojmovo vysvetlia ich význam. Keď sú nevyhnutné výpočty, napr. pri obchodovaní cez internet alebo elektronickom bankovníctve, ideálne je poskytnúť automatický nástroj na vykonávanie výpočtov, aby ich nemusel vykonávať používateľ.

5.3.6 Kompenzácia poruchy spracovania vizuálnych vnemov

Najlepšou formou prezentovania informácií pre kognitívne postihnutých používateľov je použiť viaceré formáty, s dôrazom na vizuálne formáty. Funguje to pre väčšinu kognitívne postihnutých, ale výnimkou sú ľudia s poruchou vizuálneho vnímania. Takže ak sa autor webovej stránky zameria iba na vizuálnu formu, niektorí ľudia môžu mať s vnímaním problémy. Problémovými prvkami môžu byť farby, priestorové vzťahy, štýly, fotografie, obrázky, atď.
Najlepším riešením je prezentovať informácie rôznymi metódami - jednoduchý text, obrázky, animácie.

5.4 Asistenčné technológie pre osoby s poruchami učenia

V tejto časti uvádzame niektoré dostupné technológie, ktoré uľahčujú osobám s poruchami učenia prístup k informáciám.

5.4.1 Softvér na tvorbu myšlienkových máp

Myšlienkové mapy sú vizuálne mapy, znázorňujúce súvislosti medzi myšlienkami, vychádzajúcimi z jednej ústrednej myšlienky. Myšlienkové mapy používajú iba stručné poznámky a skratky, ktoré majú mozgu pomôcť, aby si rýchlejšie spomenul na určitú informáciu, či asociáciu, pričom využívajú farby a ľudskú predstavivosť. Dyslektikom teda môžu ponúknuť lepší spôsob ako prijať a ukladať informácie.
Myšlienkové mapy zlepšujú koncentráciu, rozkladajú informácie na malé ľahko čitateľné kúsky. Umožňujú rozdeliť si komplexný problém na jednoduché, vizuálne objekty. Okrem toho myšlienkové mapy pomáhajú usporiadať myšlienky a nápady. Sú voľne dostupné stolové programy na tvorbu myšlienkových máp, napríklad Free Mind, MindView, EDraw MindMaster.
Okrem toho sú aj online nástroje na webe, ako napríklad webové sídlo http://www.mindmapfree.com


Pojmová mapa bola vytvorená v online nástroji na tvorbu pojmových máp na stránke www.mindmapfree.com


5.4.2 Čítač obrazovky

Skener, ktorý zosníma dokumenty v kombinácii s čítačom obrazovky, sú kľúčovým nástrojom pri práci dyslektika. Známe sú čítače obrazovky NVDA a JAWS, ktoré sú určené primárne pre nevidiacich.

Funkcia Povedz vybraný text v programe MS Word 10


5.4.3 Textové editory

Textové editory sú pre dyslektikov nesmierne dobrou pomôckou, keďže ich využitie podporuje proces prípravy esejí alebo pracovných textových materiálov akéhokoľvek druhu. V protiklade k bežnému ručnému zápisu a prepisovaniu, textový editor pomáha predchádzať novým chybám v postupnom prepracovávaní textu a umožňuje bez problémov aj účasť iných osôb na prehliadaní a opravách materiálu. Je potrebné si uvedomiť, že napriek všetkým svojím výhodám, v prípade dyslexiou trpiacej osoby, je automatická oprava pravopisu výhodná iba do istej miery. Takáto osoba totiž často nie je schopná rozlišovať medzi detailnými odchýlkami pravopisu toho istého slova.


Po kliknutí na chybnom slove sa objaví ponuka s možnosťami správne napísaného slova


Pre MS Word existuje aj prediktívny softvér Typing Assistant. Funguje tak, že umožňuje používateľovi zvoliť si písané slovo zo zoznamu. Táto funkcia je aj súčasťou mnohých vyhľadávačov na webe.


Okno editora MS Word spolu s programom Typing Assistant


5.4.4 Diktovací softvér

Diktovací softvér umožňuje používateľovi zadávať text pomocou mikrofónu. Táto funkcia sa dá použiť aj v textovom editore MS Word 365. Dostupný je aj softvér Newton Dictate.
Na jednoduchšej úrovni sa môže v škole ako veľmi účinný nástroj použiť diktafón, ktorý umožňuje dyslektikovi nahrať a uchovať neformálne poznámky a prezentácie bez toho, aby bol vystavený tlaku písania si poznámok.

5.4.5 Jednoduché ovládanie počítača

Program umožňujúci ovládať počítač iba prostredníctvom jednej ponuky, sprehľadňuje prostredie a zjednodušuje prácu používateľa.


Hlavná ponuka programu Dolphin Guide


Zabraňuje tomu, aby používateľ stratil prehľad kde sa práve nachádza a čo má robiť. Príkladom je program Dolphin Guide, ktorý bol vytvorený pre nevidiacich a slabozrakých používateľov. Obľúbený je však aj medzi seniormi a osobami s poruchami učenia. V súčasnosti však nie je dostupná jeho slovenská verzia. Bližšie informácie možno nájsť na www.yourdolphin.com

Zoznam použitých a odporúčaných zdrojov


© Ľudmila Jašková, KZVI, FMFI UK Na hlavnú stránku marec 2022