3. Asistenčné technológie pre osoby so sluchovým postihnutím

Sluchovo postihnuti - logo
Pokúsime sa nájsť odpovede na tieto otázky: Na tejto stránke ešte nájdete:


3.1 Ako funguje ucho?

Schéma fungovania ucha Ucho dokáže:



3.2 Kto sú osoby so sluchovým postihnutím?

Sluchové postihnutie predstavuje úplnú alebo čiastone zmenšenú schopnosť počuť. Možná klasifikácia:


3.3 Aké sú najčastejšie príčiny straty sluchu?




3.4 Ako komunikujú osoby so sluchovým postihnutím?




3.4.1 Posunková reč

Ak je niekto od narodenia nepočujúci, potom je jeho materinským jazykom posunková reč.
Posunková reč je plnohodnotný jazyk. Má úplnú gramatickú a syntaktickú štruktúru a aktivizuje rovnaké neurónové spojenia a mozgové centrá ako aj iné jazyky.
Ľudia, ktorých materinským jazykom je posunková reč, môžu mať veľmi obedzenú slovnú zásobu a majú problémy porozumieť zložitému a obtiažne štrukturovanému textu. Na uľahčenie komunikácie treba použiť:
Dôležité je vedieť:
  • Nie všetci nepočujúci používajú posunkovú reč.
  • Nie všetci nepočujúci používajú rovnakú posunkovú reč.



3.4.2 Odzeranie

Niektorí nepočujúci nepoužívajú posunkovú reč, ale komunikujú tak, že vedia rozprávať a odzerať z pier. Odzeranie z pier je druh umenia, pri ktorom je potrebná intuícia a dobrý odhad. Porozumieť hovoriacemu iba odzeraním nie je jednoduché a aj po niekoľkoročnom tréningu a praxi je úspešnosť asi 40-60%. Na uľahčenie komunikácie treba, aby hovoriaci:


3.5 Slepohluchota

Slepohluchota - stav, keď je niekto nevidiaci a nepočujúci zároveň. Títo postihnutí zväčša komunikujú posunkovou rečou, ale musia počas komunikácie cítiť ruky komunikujúceho. Pri čítaní informácií na webe používajú Braillovský riadok.

Slepohluchota, slepohluchonemota sa z pohľadu možnosti vzdelávania nositeľa tohto postihnutia chápe ako ťažké viacnásobné postihnutie pokiaľ je vrodená alebo získaná pred ukončením vývinu reči (to znamená, ak k rozvinutiu viacnásobného postihnutia došlo ešte pred narodením alebo počas detstva). V takom prípade je dôsledkom tohto viacnásobného postihnutia vážna retardácia (narušenie až znemožnenie vývinu) psychiky, najmä myslenia. (Je ťažké predpokladať vývin myslenia ak sa dieťa s takýmto viacnásobným postihnutím narodí ? nič nevidí, nepočuje, nevie hovoriť). Pokiaľ slepohluchota alebo slepohluchonemota vznikla po skončení vývinu reči (v dospelosti), intelekt nemusí byť znížený. To znamená, že k vzniku viacnásobného postihnutia došlo počas života ? jedinec sa mohol vyvíjať normálne, no vplyvom nepriaznivých životných okolností (autonehoda, požiar, výbuch, vážne ochorenie) utrpel poranenia s trvalými následkami vyúsťujúcimi do viacnásobného postihnutia. V každom prípade však majú slepohluchí ľudia vážne problémy komunikovať s okolím. V odborných publikáciách sa uvádza výskyt slepohluchých jednotlivcov v počte 4 až 8 na 100 000 ľudí v rámci populácie.

Ďalšie informácie o slepohluchote (hluchoslepote).


3.6 Aké špeciálne technické pomôcky pre osoby so sluchovým postihnutím existujú?




3.6.1 Načúvací prístroj

Načúvací prístroj je miniatúrny elektrotechnický zosilňovač zvuku, ktorý používajú osoby so sluchovým postihnutím. Rozoznávame viaceré typy načúvacích aparátov: Načúvací prístroj sa skladá z: Mikrofón prijíma zvuky z okolia, ktoré zosilní a vysiela do ucha. Preto je nutné, aby naslúchadlo v uchu dobre sedelo. Inak môže dôjsť k interferencii zvuku a pacient počuje nepríjemné pískanie.
Silu zvuku je možné nastaviť podľa indispozície (kvality sluchu) každého majiteľa načúvacieho prístroja. Väčšinou má načúvací prístroj 5 úrovní hlasitosti.






3.6.2 FM systém

Ide o bezdrôtové rádiové systémy podporujúce komunikáciu osôb s ťažkým sluchovým postihnutím. Pomocou malého FM prijímača napojeného na načúvací prístroj sa dokáže používateľ zamerať na hlas rečníka. Toto zariadenie prijíma zvuk z mikrofónu a vysielača, ktorý nosí na svojom tele hovoriaci.
FM systémy sú prenosné zariadenia a sú obzvlášť užitočné v situáciách, kde sa vyskytuje rušivý šum z okolia, ktorý je potrebné odfiltrovať, napr. v rušnej reštaurácii, v triede alebo na prednáške.
FM systémy sú rôznorodé, vyrábajú ich rôzne spoločnosti a líšia sa funkciami. Napríklad od spoločnosti Widex je komunikačný FM System SCOLA a od spoločnosti Bellman&Symfon je komunikačný FM System Bellman Audio Domino.



Jeden vysielač umožňuje príjem/ počúvanie veľkému počtu prijímačov (na prednáškach). Prenos je šifrovaný a počúvať môžu len prijímače, ktoré boli na vysielači povolené (ktoré sú s vysielačom spárované). Prenos je teda zabezpečený pred neoprávneným odpočúvaním. Pri veľkom počte prijímačov pripojených na jeden vysielač sa rýchlo spotrebuje batéria. Riešením je zapojiť vysielač do zásuvky a postaviť ho na stôl uprostred miestnosti.


Ako funguje FM systém?
  1. Osoba, ktorá hovorí, nosí alebo drží vysielač alebo vysielač so zabudovateľným mikrofónom je umiestnený v strede skupiny, ktorý sníma reč z celého okolia.
  2. S využitím rádiových vĺn, FM systém vysiela zvukové signály (reč) k nositeľovi načúvacích prístrojov pomocou FM prijímača alebo indukčnej slučky.



3.6.3 Indukčná slučka

Indukčná slučka je kábel, ktorý ohraničuje oblasť počúvania. Vybrané zdroje zvukov sú pripojené na túto slučku, preto zvuky z týchto zdrojov môže prijímať používateľ, ktorý používa načúvací prístroj s T-spínačom, ktorým sa pripojí na slučku. Indukčná slučka je sama osebe jednoduchý tenký izolovaný drôt, zvyčajne vedený na úrovni podlahy, obkolesujúci oblasť, v ktorej má zosilňovať zvuky. Je pripojený na zosilňovač, do ktorého vstupuje zvuk z mikrofónu a/ alebo z ľubovoľného existujúceho zosilňovacieho systému. Dostupné sú aj prenosné verzie týchto zariadení. Dajú sa využiť pri stretnutí dvoch alebo viacerých účastníkov na konverzáciu, napr. i pri informačnom pulte. Pri používaní indukčnej cievky sa v načúvacom prístroji v niektorých situáciách objavuje silné vrčanie v dôsledku elektromagnetického poľa (električky, kompresory a pod.).




3.6.4 Telefónne systémy

Prvý písací telefón bol vytvorený v USA. Fungoval ako 5-bitový diaľnopis s akustickým väzbovým členom. Volal sa TTY - Teletypewrite.
Na prelome tisícročí sa používali písacie telefóny TDD - Telephone Device for the Deaf. Boli to prenosné batériovo napájané zariadenia s obrazovkou alebo niekoľkoriadkovým displejom a pamäťou. Umožňovali skutočný dialóg.
Mladšími bratmi písacích telefónov boli pejdžre, neskôr mobilné telefóny (SMS a MMS správy) a internetové čety a videokonferencie.




3.6.5 Signalizačné systémy

Medzi kompenzačné pomôcky využiteľné aj v bežnom živote patria signalizačné systémy - senzory (dverového zvončeka, požiaru, plaču dieťaťa,...), budíky, hodinky a rôzne iné pomôcky.


3.6.6 Pomôcky pre nácvik správnej artikulácie

Príkladom je súbor programov pre rečovú terapiu
Fono.




3.6.7 Systémy pre tréning odzerania

Na odzeranie treba mať vrodený talent, tréningom sa dá táto schopnosť rozvinúť iba do istej miery. Tréningové systémy používajú interaktívny (počítačom riadený) videodisk, na ktorom je nahrané obrovské množstvo obrazových sekvencií (obrázky hovoriaceho).
Príklad výučbového nástroja na nácvik odzerania možno nájsť na stránke
lipreading.org.




3.6.8 Systémy pre tréning znakového jazyka a prstovej abecedy

Znakové jazyky sú úplne rovnocenné s hovoreným (z hľadiska vyjadrovacích možností). Naučiť sa znakový jazyk je náročné a najlepšie to dokážu zvládnuť počujúce deti nepočujúcich rodičov, pretože sa to učia ako materinský jazyk. Používa sa DVD-disk a počítačom riadená videokamera. Obrazovka je rozdelená na dve časti (v jednej časti je učiteľ a v druhej kamerou zosnímaný obraz študenta) a študent si môže porovnať seba s učiteľom.

Existujú aj online kurzy posunkovej reči, napríklad:



3.6.9 Výučbové programy

Počítač je vhodný prostriedok pre výučbu čohokoľvek. Prvé výučbové programy vôbec vznikali na školách pre nepočujúcich a v Laboratóriu elektronických zmyslových náhrad.




3.6.10 Simultánne titulkovanie televiznych programov




3.7 Ako osoby so sluchovým postihnutím pracujú s počítačom ?

Pre väčšinu sluchovo postihnutých neznamená sluchový postih veľké sťaženie práce s počítačom. Problémy nastávajú, ak programy obsahujú podstatnú zvukovú informáciu. V takom prípade je nutné, aby mal softvér nasleddujúce vlastnosti.


Zoznam použitých a odporúčaných zdrojov




© Ľudmila Jašková, KZVI, FMFI UK Na hlavnú stránku marec 2023