Programátorská súťaž v jazyku Python!
Súťaž bude prebiehať v stredu 21. 4. 2021 !
V školskom roku 2020/21 sa pod záštitou konferencie PyCon SK v časti EduSummit bude konať 4. ročník súťaže v programovaní v jazyku Python. Súťaž je určená pre žiakov 8. a 9. ročníka ZŠ a 1. až 4. ročníka stredných škôl, resp. žiakov tercie až oktávy osemročných gymnázií.
Súťaž je určená najmä žiakom, ktorí majú záujem o programovanie v jazyku Python s využitím jeho grafických možností pomocou modulov turtle a tkinter.
Súťaž trvá 90 minút a sú v nej 3 súťažné úlohy:
- Prvá úloha je venovaná kresleniu obrázkov pomocou objektu Turtle z modulu turtle a definovaniu vlastných funkcií s viacerými parametrami.
- V druhej úlohe treba pomocou kreslenia a presúvania objektov (modul tkinter) naprogramovať animáciu nejakého objektu, ktorá je doplnená jednoduchým programom. Program umožní väčšiu variabilnosť animácie. V programe využijeme cyklus na posúvanie alebo zmenu obrázkov.
- Tretia úloha je zameraná na vytvorenie komplexného programu - väčšinou jednoduchej hry, v ktorej budeme využívať klikanie do grafickej plochy, resp. posúvanie obrázkov (objektov v tkinter) pomocou klávesov.
Pokyny pre organizovanie súťaže v šk. roku 2020/21
- Žiakov z jednej školy prihlasuje učiteľ-koordinátor súťaže pomocou prihlasovacieho formulára v záložke Prihláška tejto stránky. Každý žiak môže súťažiť len jednej zo súťaží Scratch Cup, Python Cup. Koordinátor súťaže musí mať Google konto. Pred vyplnením prihlášky koordinátor na svojom Google konte vytvorí priečinok "PC_priezvisko" (malými písmenami a bez diakritiky). Tento priečinok dá zdieľať v režime "Iba zobrazenie" a iba používateľovi PythonCup@gmail.com a odkaz naň vloží do formulára prihlášky. Pozrite si návod, ako vytvoriť takýto zdieľaný priečinok. Ak učiteľ súťažil v minulom školskom roku, zrejme má takýto priečinok už vytvorený a zazdieľaný. Po skončení súťaže učiteľ využije tento priečinok na sprístupnenie riešení svojich žiakov organizátorom súťaže. Veríme, že týmto sa zníži počet emailov medzi organizátormi a účastníkmi súťaže a zároveň zabránime preplneniu emailovej schránky organizátorov.
- Od organizátorov súťaže dostane učiteľ pozvánku na spoločný Google priečinok tohtoročnej súťaže. Výhradne v tomto priečinku bude hľadať aktuálne informácie o súťaži a pomocou upravovania tabuľky bude komunikovať s organizátormi. V tomto priečinku nájde koordinátor v pondelok v súťažnom týždni aj zadania úloh.
- V rámci určeného dňa súťaže koordinátor stanoví pre svoju školu hodinu začatia súťaže. Môže to byť aj v poobednajších hodinách.
- V pondelok v súťažnom týždni nájde koordinátor zadania úloh a súbory potrebné k riešeniu úlohy v spoločnom Google priečinku tohtoročnej súťaže. Učiteľ v príslušnej tabuľke označí, že má k súborom prístup.
- V deň súťaže a v hodinu, ktorú určil učiteľ, sa súťažiaci zhromaždia pri počítačoch. Koordinátor súťaže zabezpečí, aby mal každý žiak k dispozícii zadania úloh, napr. ich vytlačí každému žiakovi alebo nahrá ako pdf súbor na disk žiaka, na ktorý bude mať prístup iba tento žiak. Učiteľ zabezpečí, aby mal každý žiak prístup k obrázkovým súborom, ktoré sú potrebné pre tohtoročné zadania. Učiteľ tiež zabepečí, aby sa zadania nedostali "von" z miestnosti, v ktorej sa súťaží. Ak zadania vytlačil, po súťaži ich pozbiera, ak ich dal na disk, kam mal žiak počas súťaže prístup, zmaže ich odtiaľ.
- Žiaci, riešia zadania pri počítačoch nasledujúcich 90 minút. Ak na škole nie je dostatočný počet počítačov pre každého žiaka, ktorý má o súťaž záujem, mal by koordinátor na škole urobiť pred samotnou súťažou výberové kolo alebo inak zredukovať počet žiakov, ktorí budú súťažiť.
- Súťažiaci môžu riešiť príklady v ľubovoľnom poradí, pri riešení môžu používať ľubovoľnú literatúru - poznámky, ťaháky na papieri, zošity, knihy... Nemôžu si však načítať žiadny rozpracovaný projekt z internetu, z disku, z USB... Učiteľ zabezpečí férovosť súťaže tak, aby každý žiak riešil úlohy samostatne.
- Po uplynutí 90 minút od začiatku súťaže žiaci odovzdajú riešenia ako tri samostatné projekty uložené vo formáte prezývka_žiaka_číslo_úlohy.py, napr. jojo_1.py (bez diakritiky a malými písmenami, číslo riešenej úlohy oddelené podčiarovníkom).
- Výsledkovú listinu nájde koordinátor v spoločnom Google priečinku najneskôr do 3 týždňov od uskutočnenia súťaže.
- Odovzdávanie diplomov najlepších riešiteľom sa uskutoční v rámci konferencie PyCon 2021.