Súťaž v šk. roku 2023/24 prebehla 24. 4. 2024. Zúčastnilo sa jej 599 žiakov.
V školskom roku 2023/24 sa konal ďalší ročník súťaže v programovaní v jazyku Python. Súťaž je určená pre žiakov 8. a 9. ročníka ZŠ a 1. až 4. ročníka stredných škôl, resp. žiakov tercie až oktávy osemročných gymnázií.
Súťaž je určená najmä žiakom, ktorí majú záujem o programovanie v jazyku Python s využitím jeho grafických možností výhradne iba pomocou modulov turtle a tkinter.
Súťaž trvá 90 minút a sú v nej 3 súťažné úlohy:
- Prvá úloha je venovaná kresleniu obrázkov pomocou objektu Turtle z modulu turtle a definovaniu vlastných funkcií s viacerými parametrami.
- V druhej úlohe treba pomocou kreslenia a presúvania objektov (modul tkinter) naprogramovať animáciu nejakého objektu, ktorá je doplnená jednoduchým programom. Program umožní väčšiu variabilnosť animácie. V programe využijeme cyklus na posúvanie alebo zmenu obrázkov.
- Tretia úloha je zameraná na vytvorenie komplexného programu - väčšinou jednoduchej hry, v ktorej budeme využívať klikanie do grafickej plochy, resp. posúvanie obrázkov (objektov v tkinter) pomocou klávesov.
Pokyny pre organizovanie súťaže
- Žiakov z jednej školy prihlasuje učiteľ-koordinátor súťaže na škole pomocou EduPage. Každý žiak môže súťažiť len v jednej zo súťaží Scratch Cup, Python Cup alebo JavaScript Cup. Učiteľ do súťaže prihlási zrejme niekoľko málo žiakov z celej školy, ktorí prejavujú výrazný záujem o programovanie.
- Všetky aktivity: zverejnenie zadaní, prístup k súborom s obrázkami, odovzdávanie riešení budú prebiehať cez portál EduPage.
- V rámci určeného dňa súťaže koordinátor určí pre svoju školu hodinu začatia súťaže. Súťaž môžu školy organizovať v rámci určeného súťažného dňa v rôznom čase. Najvhodnejšie je naplánovať čas súťaže po skončení vyučovania.
- V deň súťaže a v hodinu, ktorú určil učiteľ, sa súťažiaci zhromaždia pri počítačoch. Žiaci budú mať pomocou kódu, ktorý dostali z EduPage, prístup k zadaniu úloh a k obrázkovým súborom, ktoré sú potrebné pre zadania súťaže. Žiakov treba upozorniť, že tak, ako v iných súťažiach, ktoré prebiehajú cez EduPage, keď sa žiak prihlási kódom, začne mu ubiehať čas súťaže (90 minút). Preto by mali žiaci zadať svoj kód až v čase, keď sú pod učiteľovým dozorom a chcú začať súťažiť.
- Žiaci, riešia zadania pod dohľadom učiteľa 90 minút. Ak na škole nie je dostatočný počet počítačov pre každého žiaka, ktorý má o súťaž záujem, mal by koordinátor na škole urobiť pred samotnou súťažou zredukovať počet žiakov, ktorí budú súťažiť.
- Súťažiaci môžu riešiť príklady v ľubovoľnom poradí, pri riešení môžu používať ľubovoľnú literatúru - poznámky, ťaháky na papieri, zošity, knihy... Nemôžu si však načítať žiadny rozpracovaný projekt z internetu, z disku... Učiteľ zabezpečí férovosť súťaže tak, aby každý žiak riešil úlohy samostatne s dodržaním vyššie uvedených pravidiel súťaže.
- Po uplynutí 90 minút od začiatku súťaže žiaci odovzdajú riešenia do prostredia EduPage k jednotlivým zadaniam ako 3 samostatné projekty s riešením úlohy v programe Python (zrejme s príponou ".py")..
- Kooridnátor podľa týchto pokynov určí v EduPage žiakov, ktorí postupujú do celoštátneho kola.
- Výsledkovú listinu s bodovým ziskom postupujúcich žiakov dostane koordinátor najneskôr do 3 týždňov od uskutočnenia súťaže.